torsdag 6 maj 2010

Hela slänten full av nyttigheter...

Jag läste i Plocka vilda matväxter, av Beate Slipher, att nässlor är en växt som är "proppfull av nyttiga mineraler och innehåller alla vitaminer från A till D". Fint tänkte jag och tog med mig mor för att plocka nässlor till en soppa. Vi satte på oss handskar och greppade varsin korg och gick till slänten bakom ladugården där det finns gott om nässlor. De har precis letat sig upp genom fjolårsgräset.

I nässelsoppan hade jag förutom nässlor även riven palsternacka, svartpeppar, salt och lite dijonsenap. När palsternacka och nässlor kokats mjuka mixade jag soppan och redde av med mjölk och mjöl. Soppan fick koka ytterligare några minuter innan den serverades med två kokta ägg. Gott, gott....och otroooooooooligt nyttigt :-)

För någon dag sedan lagade jag ugnspannkaka med nässlor. Det blev också gott...

2 kommentarer:

  1. Påminner det om spenatsoppa? Jag har aldrig ätit nässlor...(känner hur det bränner på tungan...)

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen gott...och det bränner inte det minsta :-)

    Det är lite mer smak i nässlorna...men lite åt spenathållet blir det när man gör soppa på det.

    Denna gången hade jag i palsternacka...och det passade fint ihop med nässlorna :)

    SvaraRadera