torsdag 13 maj 2010

Det var ingen råtta...

Jag hade helt fel i går när jag skrev att Felix kom hem med en stor och svart råtta som present till maken....det var en vattensork. Efter att ha kollat i Däggdjur - alla Europas arter, av Anders Bjärvall och Staffan Ullström (bilderna är lånade från boken), kom jag fram till att det inte kunde vara någon råtta. Dessutom finns det tydligen inga svarta råttor i Sverige, bara bruna.

Enligt boken kan vattensork ställa till med en hel del oreda och skada i en trädgård, bland annat genom att gnaga i sig rötter från träd och buskar. Det är precis vad som har hänt under den här kalla vintern. Flera av våra rosor har överhuvet taget inga rötter kvar utan sitter bara nedstuckna i marken som några pinnar....hmm. Få se hur många som överlver den behandlingen.

Men det var trots allt en söt liten marodör som Felix fångade, svart i pälsen och med små svarta och blanka knappnålshuvud till ögon. Men jag ser helst att de är söta någon annanstans än i vår trädgård....

På den översta bilden finns två vattensorkar och på bilden här finns en brun råtta. Här finns en bild på sorken som Felix kom hem med... och den är helt klart mer lik sorkarna på översta bilden...

3 kommentarer:

  1. När jag bodde i skärgården hade vi vattensorkar i massor på tomten - till kissornas förtjusning...

    SvaraRadera
  2. Gjorde de mycket skada i trädgården??

    SvaraRadera
  3. Ja du, det var som att gå i ett minfält, fast minorna var hål...

    SvaraRadera