tisdag 4 maj 2010

Svårfångad!!

Jag börjar inse att en kattsvanstopp är något som är svårfångat för en katt. När det erbjuds hjälp med att fånga in svanstippen tackar varken Salix eller Felix nej till erbjudandet. Håller jag den still framför deras nos börjar de direkt att slicka. Noga och ordentligt görs svanstippen ren!

När hjälp inte erbjuds brukar de sätta en tass på svansen för att få den att ligga still när det är dags för svanstvätt. Men svanstippen är svår och besvärlig. För även med ett bestämt tryck från en liten tass vill den ogärna ligga still utan rör sig fram och tillbaks.

Katter är ju som hundar, fast kanske lite tvärtom. Liksom hunden avslöjar de sina känslor med svansen, men till skillnad mot dem är det oftast inte glädje som får svansen att rycka hit och dit. Snarare kan det vara ett tecken på irritation, som man kan bli när saker och ting inte vill ligga still när man skall göra rent det. Här pratar vi verkligen om moment 22.... ;-)

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Vad fina de är Salix och Felix!

    Bra att de hjälps åt med svåråtkomliga svanstoppar:)

    Ha en trevlig eftermiddag!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  2. Hej Jenny!

    Katterna är verkligen fina, men jag var nog otydlig när jag skrev om vem som håller i svansen. För de tycker inte lika mycket om varandra som jag tycker om dem...katterna tolererar varandra men sitter inte gärna nära varandra :)

    Så det är jag som håller i svansen åt dem...(ändrade i texten lite)

    Ha trevlig dag du med /Kram

    SvaraRadera
  3. Vilken fint inlägg! Jag blev riktigt glad av att läsa det, och tänker på den kattunge jag hade för länge sedan som alltid hets-slickade på sin svanstopp så fort han såg den.

    SvaraRadera
  4. Varkenocheller: Katter blir man varm om hjärtat av. De har så mycket personlighet och egen vilja...vilket jag gillar skarpt :)

    SvaraRadera
  5. Det absolut bästa med kissor är att de är så självständiga :-) Underbart inlägg!

    SvaraRadera