lördag 22 maj 2010

Trädgårdsarbete....

Idag har trädgården fått all min uppmärksamhet...och jag är helt slut! Ryggen ömmar och benen pirrar. Men roligt är det att få greja runt i blomster- och grönsakslanden, i synnerhet som det ger resultat.

På morgonen sådde jag mangold, persiljerot samt satte ännu några rader med gul lök. Därefter åkte jag och mor till handelsträdgården, som finns i vår lilla by, och köpte två plommonträd och en uppstammad minisyren. Jag hade lätt kunnat köpa några träd och buskar till...

Syrenen hamnade i ett blomsterland som behövde få lite höjd och plommonen grävdes ner i gräsmattan och kommer om några år att bidra till att trädgården blir lummigare. Sen ser jag även verkligen fram emot att få skörda och äta plommon. Maken och jag har i flera år sagt att vi måste köpa några plommonträd...för det är ju så gott med plommon.....men det har inte blivit så mycket mer än prat. Men idag blev det gjort! Gött!!

Resten av dagen har jag ägnat åt att rensa bort rotogräs och maskrosor i blomsterlanden, vilka har varit aningens försummade under de senaste sommarna. Mitt fokus har framför allt legat på att odla grönsaker. I sommar skall det även bli ordning på blommorna, hade jag tänkt, men idag blir det inget mer fixande i trädgården för nu behöver jag räta ut ryggen. En vända runt i trädgården orkar jag nog ändå med...måste ju kela lite med mina nya älsklingar....plommonträden :-)

4 kommentarer:

  1. Vilken underbar bild du bjuder på allra först :-) Plommonträd ska man ha :-) Plommon inlagda i sockerlag och rom är underbart gott på vintern till glass ;-)

    SvaraRadera
  2. Det låter som något jag skall göra...men det lär inte bli till hösten. Men hoppas jag i alla fall får ett plommon att smaka på äve i år :)

    SvaraRadera
  3. Hej
    Vilken fin blogg!
    Jag tänker absolut följa den from nu. Jag har själv en mindre men dock frodig ekologisk köksträdgård som är min stora passion och en förlängning till min verksamhet med inspirerande matlagningskurser i Vaxholm. Nu hittar jag fin fin inspiration här med.
    Titta gärna in på min Blogg.
    Med vänlig hälsning
    Amanda

    SvaraRadera
  4. Hej Amanda och välkommen till min blogg...och jag skall absolut kika in på din blogg :)

    SvaraRadera