fredag 21 maj 2010

Skynda, skynda...

Nu skyndar årstiderna förbi! Nästan så jag tror de försöker komma ikapp efter den långa, långa vintern. En vinter med ständig kyla och snö och som jag aldrig trodde skulle släppa taget om vår del av världen. Det var först i slutet av mars som snön försvann, men då gick det å andra sidan förvånansvärt fort. Jag var övertygad om att det skulle ta bra mycket längre tid för de, minst sagt stora, snöhögarna att smälta bort.

Sen kom april med en sval vår som lät de tidiga vårblommorna växa och blomma länge och väl. Och visst är det härligt med en långsam vår där vårens blommor verkligen får tid på sig och man själv hinner inse att nu har våren kommit. Samtidigt saknade jag de där riktigt varma vårdagarna som april oftast bjuder på. Men inte i år...det fortsatte att vara svalt, tills för en knapp vecka då kom sommarvärmen med besked. Nu går det nästan lite väl fort och tulpanerna har inte mer än slagit ut i sin färgprakt innan de drunknar i all grönska från perennerna. Jag misstänker även att tulpanerna inte direkt är överförtjust i värmen och kommer troligen att blomma över tämligen fort, om det inte blir svalare igen.

Men jag klagar inte - tvärt om. Jag njuter för fullt av värmen och att det räcker med en blommig kjol och ett linne för att gå ut i trädgården. Inget påbyltande med tjocka tröjor, mössor eller vantar. Underbart :-)

Hoppas du också har en härlig och somrigt varm fredag :-)

2 kommentarer:

  1. Man har väntat så länge på den här värmen att det känns så konstigt nu när den är här..
    Härliga bilder man blir så glad..=)
    ha en underbar helg
    kram
    Majsan

    SvaraRadera
  2. Ja nu känns det bra. Det behövs sol och värme efter den kalla och långa vintern. Ha en fin helg du med /kram :)

    SvaraRadera