söndag 30 maj 2010

Arbetsdag i grönsakslandet

Idag har grönsakslandet fått all min uppmärksamhet och det har gett resultat - åtta bäddar är så här långt helt klara. Idag har jag sått rödbetor, gulbetor och vitbetor, samt satt gul lök. Bondbönorna har fått stöd i form av några gamla spaljéer och bäddarna med kål har fått "tält" över sig i form täckduk som hålls uppe av elrör i plast. Sen har jag rensat bort ogräs i landet som ramar in grönsaksbäddarna och planterat ut förkultiverade dahlior i mängder. Känns så fiiiint att se hur allt börjar komma på plats :-)

Men det finns fortfarande några dagars arbete kvar i grönsakslandet. Två bäddar som har grävts fram skall få träsarg runt sig och sen planerar jag för att ytterligare en bädd skall grävas fram ur gräsmattan. Och kryddlandet behöver totalsaneras på rotogräs. Jag har än så länge bara grävt upp halva kryddlandet och tömt det helt på växter - ogräs som kryddor.

Jag gillar verkligen att få hålla på med mitt grönsaksland, men det känns i ryggen att jag har grävt och fixat större delen av dagen. Så nu ligger jag i soffan med datorn på magen och bloggar och tar det lite lugnt :-)

6 kommentarer:

  1. Du har verkligen varit flitig idag! Fint grönsaksland. Jag har också försökt fortsätta jobbet i mitt trädgårdsland, men alltid har man inte lika mycket inspiration - det blev inte så mycket resultat idag.
    Och vila behöver man ju alltid emellanåt!
    Trevlig söndagskväll!

    SvaraRadera
  2. Jag är i mitt stora grönsaksland bara om helgerna. Dagarna blir till största delen fyllda med ogräsrensning då jag plöjde upp den ogräsbemängda marken för bara ett par månader sedan. Ca 100 kvm rensar man inte från ogräsrötter för hand.
    Men det är härligt när man ser det växa. Har i helgen planterat bönor, vet inte om jag är för tidigt ute...

    SvaraRadera
  3. Åh, vad du har varit härligt effektiv och vilka underbara skördar ni har framför er. Ett riktigt proffsland - nu förtjänar du allt en bra stund på soffan i sällskap av praliner! Måååste få mina potatisplantor i jorden i morgon.

    SvaraRadera
  4. Du är väl värd din vila, kom ihåg, dun ska orka skörda också ;-)

    SvaraRadera
  5. asså..satan i gatan vilket land..
    Om jag inte rensar en dag har jag hela igengrott nästa..Ständig kamp emot ogräset.
    Mina bondbönor har kommit upp med..=)
    Jag och grannen satte potatis (en fotbollsplan)
    men vildsvinen har varit där och bökat måste sätta upp stängsel..=/
    ha en underbar dag imorgon..
    mvh
    Majsan.

    SvaraRadera
  6. Mona: Nä man har inte alltid inspiration...eller så är det tusen andra saker som måste fixas först. Och då blir det inte så mkt gjort. Därför är det så gött när tid, ork och lust finns....i synnerhet om det kombineras med fint väder :)

    Ylven: Förstår att du har ett tufft jobb framför dig...inte alls avundsjuk.

    Jag har inte grävt fram hela grönsakslandet på en gång utan ett par, tre bäddar per år. Och då har jag "skalat av" gräsmattan och därmed fått bort det mesta av ogräset utan att behöva rensa så mkt. Men det har tagit sin tid - det är först förra året som vi hade land stort nog för att vara självförsörjande på grönsaker.

    Fru Venus: mmm...men dit är det ett tag :-)

    Majsan: Ogräsen är verkligen effektiva och bra på att sprida sig. Träsargen som jar har runt bäddarna hindrar rotogräset lite grand men det finns att göra ändå...för de sår ju sig också. Men sen när grönsakerna har vuxit till sig bryr jag mig inte så mkt om ogräset....grönsakerna klarar sig och tar över.

    Himla tråkigt med era potatisodlingar :( Nog bäst med staket

    SvaraRadera