måndag 31 maj 2010

Vill höra små pip...

Jag står och hänger över Agdas rede och försöker lyssna mig till om det har kläckts några kycklingar under dagen. Men det verkar som om jag får vänta ännu en dag, minst, på de små dunbollarna. För inte ett endaste litet pip hördes från några nykläckta kycklingar. Eller sover de??

Bara nu Agda inte låtit äggen blivit kalla under de tre veckor som hon har ruvat. Jag tror dock inte jag behöver bekymra mig om det, för jag har knappt sett henne utanför redet sedan hon lade sig platt på äggen.

Även Yngvild kommer snart att få ta hand om kycklingar, om allt gått som det ska, för hon lade sig på ägg bara någon dag efter Agda. Även om det var lite struligt i de första dagarna så tror jag även hon har ruvat äggen mycket duktigt. Men de första dagarna trodde hon tydligen att ruva var något man gjorde på dagarna medan man på natten satt och sov som vanligt på översta pinnen.

Hoppas, hoppas att allt har gått vägen för både Agda och Yngvild. För nu längtar jag efter kycklingar :-)

Här kan du läsa mer om det jag skrivit om hönsens ruvning...

1 kommentar: