måndag 10 maj 2010

Tågpendlare

Jag gillar att åka tåg, som tur är med tanke på att jag har en dryg timmes resa enkel väg till jobbet. Men för mig är tågresandet så mycket mer än att bara pendla till och från jobbet. Jag kan fortfarande, efter 6 års tågpendlande, få samma pirr i magen när jag går igenom stationsbyggnaden, som jag hade på väg ut på första tågluffen. Att kliva på tåget utan att ha mer inplanerat än ungefär vilken del av Europa vi skall resa igenom är verkligen en härlig känsla. I synnerhet nu under våren och sommaren kan jag få denna längtan efter att få packa ryggan för att ta första bästa tåg till Europa.

Men det är faktiskt helt ok med en ordinär vardagstågresa, till och från jobbet, för att som nu sitta med datorn i knäet och ta hand om min blogg. Eller sitta med mitt sticke, läsa en bok eller bara fundera och spana ut på det passerande landskapet. Även att jobba på tåget går oftast hur bra som helst. Och på morgonen när tåget rullar in i stora staden och jag ser alla bilar som står stilla i låååånga bilköer känns det inte alls jobbigt att få sitta på tåget som lugnt rullar in mot stationen. I synnerhet inte om jag redan har gjort en timme av dagens arbete.

För mig är bilen inget pendlingsalternativ - varken ur ekonomisk eller bekvämlighetsynvinkel....och absolut inte ur ett hållbarhetsperspektiv. Så tack lilla tåget som tar mig till och från jobbet :-)

1 kommentar:

  1. Jag älskar också att åka tåg, kanske för att vi inte har det på Åland :-) Förstår hur du känner inför dina resor, tänk att få sitta och läsa ifred i två timmar!!

    SvaraRadera