fredag 28 maj 2010

Styckfrysning

Jag gillar det översta smala facket som finns i frysen. Det är väl tänkt att man skall frysa iskuber där men det struntar jag i. Jag använder det tunna facket till att styckfrysa frukt, bär och förvällda grönsaker istället. Idag är det rabarber som har styckfrysts.

Mor och jag har skurit rabarberslantar och därefter spridit ut dem på flergångsbakplåtspapper och strött lite socker över. I morgon när rabarbern är djupfrysta häller jag över dem i fryspåsar. Bakplåtspappret gör det lätt att samla ihop och ösa ner dem i påsar. Enkelt och smidigt!

En stor fördel med att styckfrysa är att jag lätt kan ta ur så mycket jag önskar av de frysta bären eller grönsakerna ur fryspåsen. Annars blir det lätt att allt blir en enda stor sammanhängande isklump....

Efter rabarberinfrysningen var det dags att ta sig an degen som har stått och jäst i några timmar vid spisen. Det blev en hög med knäckebröd och några limpor. Bröden ställde jag in i kylen för att de skall jäsa tills i morgon då de skall gräddas. Längtar efter att få sätta tänderna i nygräddat bröd.

5 kommentarer:

  1. Styckfrysning är bra, det lönar sig speciellt när man står där i vinter och hackar bitar ;-) Jag har ett otroligt recept på rabarber-kola kaka om du vill ha!?

    SvaraRadera
  2. Ja ja ja recept på rabarber-kola kaka vill vi väl ha?!

    SvaraRadera
  3. oh vad smart med styckfrysning!Har jag inte tänkt på innan!!Tack för ett BRA tips!!=) gILLAR OXÅ SURDEG!!=)

    SvaraRadera
  4. Pixi: Visst är det smidigt med styckfrysning :)

    SvaraRadera