tisdag 4 maj 2010

Läser om förökning...

Just nu läser jag Ingela Jagnes bok Förökning av trädgårdens alla växter, Prisma. En bok som jag har haft stående ett tag i hyllan och endast snabbt bläddrat i, men som jag nu har tagit mig an lite mer "seriöst". Det är en trevligt liten bok med enkla och tydliga förklaringar och tips på hur man på bästa sätt förökar olika växter.

I boken tas bland annat upp om hur man sår och hur olika fröer skall behandlas för att lättare gro, hur man tar rotskott och sticklingar, tillvägagångssätt vid ympning mm. För den som har odlat ett tag så är det kanske inte så mycket nytt under solen, men för nybörjaren så kan boken fungera som ett bra stöd då den enkelt förklarar hur man går tillväga samt har många fina bilder och tydliga teckningar som kompleterar texten.

1 kommentar:

  1. Det mesta i min trädgård har kommit genom förökning, perenner, buskar (lätt att ta sticklingar).

    SvaraRadera