söndag 2 maj 2010

Gräset är grönast...

För hönorna gäller verkligen att gräset är grönare på andra sidan stängslet....eller snarare....på andra sidan stängslet finns gräset. För i hönsgården är det renätet och renkrafsat på allt grönt förutom några ruggar med nässlor. Men idag, och möjligen i några dagar till, finns det faktiskt grönt och växande gräs även inne i hönsgården.

Grässvålen som jag grävde upp tidigare idag för att utöka blomsterlandet lade jag ut som en grön liten matta inne hos hönsen. Först hamnade tuvorna på den stora komposthögen, men så kom jag på att det finns några som tycker väldigt mycket om gräs och då i synnerhet i kombination med insekter och andra småkryp, vilket det lär finnas gott om i gräset eller i medföljande jord.

Tyvärr fick jag aldrig se dem gå lös på grästuvorna för hönorna var först minst sagt misstänksamma till den gröna lilla plätten och vägrade titta närmare på den. Nästa gång jag besökte hönsgården vara alla hönorna inne. De hade nattat in och satt alla på rad på översta pinnen. Men grästuvorna var nu allt lite tovigare än innan så hönsen hade nog vågat sig fram till det gröna för att krafsa fram godsakerna....

4 kommentarer:

  1. Du kanske skulle ha "planterat" det på nytt i jorden ;-)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Tack för besöket hos mig, nu hittade ju jag till din fina blogg:) Vad kul att ni har Hedemorahöns! Det hade vi oxå fram tills januari då det tyvärr brann i vårt hönshus o alla hönsen strök med..Vi vill definitivt ha höns igen och då Hedemorisar såklart:) Fram tills dess får jag kika in här hos dig (och hos Hönsmammann som jag oxå följer)och se vad era höns har för sig:)

    Ha en trevlig kommande vecka!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  3. Hej Jenny och välkommen till min blogg :)

    Hemskt med era hönor...så sorgligt.

    Höns är verkligen trevliga och charmiga djur som det är lätt att fästa sig vid. Det är så roligt att bara stå och titta på dem när de håller på med sina höns-bestyr :)

    SvaraRadera
  4. Känner igen mig så väl... det tar inte lång tid innan hönorna har gått lös på tuvorna och inget finns kvar.

    SvaraRadera