torsdag 27 maj 2010

Matar surdegarna

Brödet är slut så i morn skall det bakas. Jag har startat två surdegar, en vete- och en rågsurdeg, från mina surdegsgrunder. Även Herman fick lite omtanke och blev "matad" med vetemjöl, socker och mjölk. Surdegarna får stå på bänken med en handduk över sig tills i morgon.

I morn åker surdegsgrunderna in i kylen igen till nästa matningsdags, om en vecka eller så. Medan de två surdegarna, som jag skall baka ett ljust och ett mörkare bröd av, kommer att hamna i hushållsassistenten med ytterligare vatten och mjöl, samt salt och kanske lite brödkryddor. Få se vad jag hittar på.

Även knäckebrödet är slut, men jag har nog inte tid för att kavla ut några i morn. Jag lär behöva ägna större delen av de kommande dagarna åt att så färdigt i grönsakslanden samt få ner de förkultiverade grönsakerna och blommorna i jorden. Det är hög tid för det nu, men å andra sidan är jag vääääldigt sugen på hembakt knäckebröd....få se hur jag prioriterar min tid ;-)

5 kommentarer:

  1. Jag borde testa det där nån gång, det är längesedan nu men jag minns att det var gott :-)

    SvaraRadera
  2. Visst är det lite småmysigt att pyssla om sina surdegar på något sätt. På söndagar brukar jag pyssla och curla med Sune och Råger - herr vete- och herr rågsur.

    SvaraRadera
  3. Venus: Jag tycker brödet blir mycket gott på surdeg :)

    Mimmi: De har helt klart blivit små familjemedlemmar som det är trevligt att få pyssla om :-)

    SvaraRadera
  4. vad glad jag är att jag hittat hit till din härliga blogg! jag har också, som mimmi, söndagarna som helig dag för surdegsmatandet. sen brukar det bli iallafall ett bak under veckan. fast jag håller mig än så länge till rågsurdegen. :D

    SvaraRadera
  5. Sarah: Roligt att du gillar min blogg...och att du har hittat hit. Välkommen :-)

    SvaraRadera