måndag 24 maj 2010

Överreagerade...

Jag hittade ett litet, runt och blankgrått föremål på köksgolvet som jag undrande plockade upp. Den ärtstora saken var mjuk och först kunde jag inte alls begripa vad det var för något.

Sekunden efter insåg jag att jag stod och klämde på en fästing som var mycket mätt och belåten. Jag är inte så sjåpig när det gäller insekter och sånt utan kan plocka upp och gulla med spindlar och andra småkryp utan större problem men min reaktion när jag insåg att jag höll i en fästing var rätt komisk. Med en rysning kastade jag iväg det lilla djuret tvärs över köket och det kliade i olustigt i fingrarna bara vid tanken att jag stått och testklämt en fet fästing.

En något överdriven reaktion kan jag tycka nu, för den var ju uppenbarligen mätt och troligen helt ointresserad av att sätta sig fast för att suga blod. Så med andra ord tämligen harmlös för mig...

Nu är jag mer bekymrad över katterna. För med all sannolikhet är det en av dem som har bidragit till att fästingen var så stor och rund. Hur känsliga är katter mot fästingar och de sjukdomar de sprider? Någon som vet?

3 kommentarer:

  1. Jag har plockat fästingar i 25 år på våra kissor, HUR MÅNGA som helst, och de reagerar i princip inte alls. Hörde på radion senast idag att människor och djur reagerar hemskt olika. Men dom ÄR äckliga!!

    SvaraRadera
  2. Jag har ingen aning. Vi har katt och man får plocka på honom men han har aldrig visat sig vara sjuk... Hunden däremot blev en jobbig oh dyr historia förra sommaren...

    SvaraRadera
  3. Vi har plockat förvånansvärt få fästingar från katterna...nån per år bara och då sitter de vid halsen. Så troligen får de bort de flesta själva, förutom de som sätter sig på halsen vilka katterna inte kommer åt. Men har aldrig märkt att de blivit dåliga.

    SvaraRadera