onsdag 19 maj 2010

Köttindustrin!

Maken och jag köper allt mindre kött och när vi gör det så skall det vara ekologiskt eller vilt, men allra helst äter vi kött från egna djur. Just nu har vi bara höns men det skall bli fler djur.

Efter att jag läste på SVT hemsida att mer än 25.000 griskultingar dör i Danmark per dag, varav många av dem svälter ihjäl, blir jag än mer övertygad och angelägen om att vi skall ha fler egna djur för kött. Men även att vi skall äta mer vegetariskt.

Jag tycker det är helt ofattbart att vi behandlar djuren på detta sätt. Det är så vidrigt så jag finner inte ord för det och jag vill INTE vara en del av det som sker inom köttindustrin. För att få ett stopp på det här måste vi alla bli mer medvetna och göra mer aktiva val när vi köper kött...och vi måste vara beredda på att betala mer för köttet.

För upphör vi att köpa billigt kött från djur som har levt under dessa förhållanden så kommer djurhållningen att bli bättre.....

3 kommentarer:

  1. Jag vet inte riktigt var ni bor men det finns hopp. Det finns små ekologiska slakterier att handla från, vi handlar hos bonnakott.se
    Man blir så arg och det man kan göra är att ändra sitt eget beteende, men vi ska veta att ni inte är ensamma om känslan.

    SvaraRadera
  2. Lammköttbullar är gott. http://hannelesparadis.blogspot.com/

    SvaraRadera
  3. HotzDesign: Vi bor i Skaraborg i Västra Götaland. Får kolla upp om det finns lokala och ekologiska slakterier här...har faktiskt ingen aning.

    Hannele: Lammkött är verkligen gott, och det har tidigare varit är hyfsat "säkert kort". Men nu så finns det lamm som aldrig få gå ut på grönbete utan föds och växer upp i stora djurhallar....http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3567775.

    SvaraRadera