lördag 26 juni 2010

Väl värt ett besök, del 4

På midsommarafton besökte vi Falekvarna, med dans kring midsommarstången och agilityuppvisning, men roligast av allt var nog att de hade startat den gamla vattendrivna mjölkvarnen och malde ekologiskt råg, spelt och emmer. Jag köpte råg och emmer (en gammal vetesort) och blev alldeles gladlycklig. Att hitta mjöl som är gjort på ekologiskt och närodlat säd och som dessutom blivit till mjöl genom att säden malts i ett yttepytteliten vattendriven kvarn är LYX i min värld  :-)



Falekvarna har inte bara en kvarn....eller rättare sagt hade inte bara en kvarn. Längs det lilla forsande vattendraget låg det ett pärlband av kvarnar och då, för länge sedan, var det hit bönderna transporterade säden för att få den mald.


Idag är det ett fint besöksmål, där man kan gå längs vattendraget och titta på resterna efter kvarnarna och på lördagarna går det även att besöka en av de mer välbevarade kvarnarna för att se den i drift. Då skall det även gå att köpa mjöl. Vi lär återkomma för att köpa mer mjöl....skall bara provbaka på det först. Jag har stora förväntningar på brödet  :-)

Mer information om kvarnmiljön hittar du här....


3 kommentarer:

  1. Åh, så mysigt! Tror att man kommer återuppta mycket av det gamla man gjorde förr i tiden då det är bättre mot miljön. Sen är det ju sååå mysigt också.

    SvaraRadera
  2. Jag brukar också känna mej så glad och rik när jag bär hem sådana fina skatter.
    mvh Lena

    SvaraRadera
  3. Vilket underbart ställe! :-)

    SvaraRadera