lördag 19 juni 2010

Sommarjackan

Det är har varit ett riktigt innesittarväder idag och jag passar på och jobbar vidare med min sommarjacka som förhoppningvis blir både regn- och vindtät. En jacka som skulle passa fint idag då regnet öser ner utan uppehåll.

Arbetet med jackan har stannat av helt ett tag nu när jag varit totalt kycklingfokuserad/fixerad. Vädret har desutom varit för bra för att sitta inne så jag har hellre hållt till i hönshuset och i grönsakslandet. Men inte idag....för idag har jag umgåtts med symaskinen nästan hela dagen. Och det är riktigt roligt att se jackan ta form. Fickor, krage och dragkedjan är på plats och livet är ihopsytt. Just nu håller jag på att sy stickningarna som finns längs alla sömmar. Fortfarande en hel del kvar att göra där och så skall det ju vara armar på jackan också.

Så här lång så blir modellen precis så som jag hade tänkt mig när jag skissade den på caféet i början av maj. Även passformen på jackan är kanon. Hoppas jag är lika nöjd när armarna är på plats  :-)



2 kommentarer:

  1. Fy farao va du är duktig.
    Jag har blixtlås skräck jag..
    Måste försöka komma över den..
    Vill oxå sy en jacka men jag är så himla feg.
    Jag misslyckas hela tiden fattar inte vad jag gör för fel.Nu syr jag bara kuddar .
    mvh
    Majsan

    SvaraRadera
  2. Ett tips när det gäller dragkejda är att man skall sy fast den så fort som möjligt. Man skall inte vänta till sist - utan helst göra det innan sidsömmar och sånt är sytt.

    För är allt ihopsytt så är det svårare att komma åt. Har man däremot bara två framstycken som skall ha en dragkedja så blir det betydligt enklare. Sen är det bra att nåla så allt ligger still...

    När jag syr så börjar jag med alla smådetaljer först - så som fickor, dragkedjor och andra detaljer...sen syr jag ihop jackan, blusen, byxan eller vad det nu jag syr.

    Och sen får man vara beredd att det kan behövas sprätta. Jag sprättar ofta - för syr man en helt ny modell som man inte sytt innan så lär man behöva ändra åtminstonde på en eller ett par ställen...det hör liksom till :-)

    SvaraRadera