söndag 6 juni 2010

Väl värt ett besök, del 3

I går gjorde jag och mor en heldag i Botaniska Trädgården i Göteborg. Det var en underbar dag där vi tittade på varenda blomma, buske och träd som finns i trädgården....nästan i alla fall :-)

Just nu är det tydligen näsduksträdet som är den stora attraktionen, som fick besökarna att strömma till trädgården och ta sig upp för den tämligen branta backen, förbi alla enorma rododendron, upp till klippträdgården och förbi den japanska trädgården med sin damm och fram till trädet med de lustiga vita hängande näsduksblommor.
Botaniska är en plats som erbjuder ett överflöd av inspiration för egna odlingar. Här får jag mängder av idéer till färg- och växtkombinationer som jag skulle vilja förverkliga vår trädgård, även om det oftast inte blir så mycket med alla idéer....för jag håller ju mest på med mina grönsaksodlingar. Men att få drömma och fantisera om vad man kan göra är inte heller fel...

Så har du vägarna till Göteborg i sommar så föreslår jag du tar spårvagn 1 eller 7 till Botaniska Trädgården....helt klart värt ett besök...flera gånger.


3 kommentarer:

  1. Ser alldeles underbart ut... Annars har jag en i samhället som är galen i allt som växer. Jag kan gå dit och titta på hennes trädgård som hon försöker fixa. Den ska va färdig om 10 år säger hon, det ska bli en super-trädgård med små gångstigar runt allt fint. Ska verkligen bli kul att se!
    Hade själv velat ha en underbar trädgård men så blev jag sjuk och orkar inte.. Nu är det orchidéer som gäller för mig. Lagom jobbigt!
    Ha det bäst och odla lugnt!

    SvaraRadera
  2. Vi var där för två år sedan i juli - helt sagolikt! Aldrig sett sådana näckrosor eller Dahlior som där!

    SvaraRadera
  3. Renée: Orkideer är fina...och de är så tacksamma då de blommar så länge :)

    SvaraRadera