tisdag 1 juni 2010

Pip, pip....

Agda har fått två kycklingar, kanske var de tre.....jippi...hurra!! Äntligen!!! :-)

Lilla Agda var alldeles till sig och varnade och hotade när jag kikade in i hennes rede för att försöka kolla hur många kycklingar hon hade fått. Jag ville inte störa henne för mycket så jag får kolla bättre ikväll igen när jag kommer hem från jobbet. Då skall jag även försöka ta kort på de små underverken så ni också får se dem.

Men det jag hann se, innan jag måste rusa för att ta mig till tåget, var en svart kyckling med ljusare mage och en helt gul kyckling. Sen tyckte jag mig se något svart och dunigt bakom den gula, men är inte säker...kanske var det bara en fjäder.

Jag hoppas att Agda lägger sig på de ägg som finns kvar så det blir ännu några kycklingar till. Totalt var det åtta ägg som hon låg på om jag inte mins fel.

Nu är jag på väg till jobbet, sitter jag på tåget till stora staden och längtar hem. Så brukar det inte vara, trivs alldeles utmärkt på jobbet. Men idag har jag en känsla av att tiden kommer att gå långsamt, så jag får nog försöka sluta lite tidigare idag ;-)

6 kommentarer:

  1. Vi försökte alltid få våra höns till att ruva när jag bodde hemma, men i hundra fall av hundra fattade de inte grejen. Det kan ligga något i att de kom från ett hönseri... Eller?

    SvaraRadera
  2. Olika raser är olika benägna att ruva. Och de höns som de har i hönserienra har de avlat på att lägga maximalt med ägg...och inget annat...så troligen var det därför de inte fattade vad de skulle göra.

    Vi har Hedemora höns, en gammal svensk lantras. Och av våra höns är ungefär en tredjedel ruvvilliga...och det räckar för några ägg vill man ju ha till matlagningen :-)

    SvaraRadera
  3. Grattis till din växande familj!!

    SvaraRadera
  4. Här lär man sig något nytt, trodde alla kycklingar var ljusgula när de föddes?? Ska bli intressant :-) Grattis!

    SvaraRadera
  5. Åh så mysigt med tillökning i hönshuset!! Ser fram emot att få se bilder på den små dunbollarna!

    Hoppas din arbetsdag flyger fram:)

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  6. Ska bli kul att få se när de växer upp. Finns det något mysigare än en höna som går och sprätter lite...

    SvaraRadera