fredag 11 juni 2010

Samlade under plåttaket

Hönsflocken sitter samlade under plåttaket i skydd för det envist strilande regnet. Kanske sitter de där och drömmer om ett härligt sandbad i gassande sol och kanske längtar de efter att få sprätta efter mask och andra insekter i dammvarm jord.

Säkert är det någon som undrar var alla höga nässlor kom ifrån, vilka nästan helt har tagit över deras utegård. Nu liknar deras utegård mest en grön djungel av all frodigt växande nässlor, som alldeles säkert trivs kanon i regnet och i all hönsskit, helt utan konkurrent av andra växter. För allt annat än nässlorna har hönorna ätit upp.

6 kommentarer:

  1. He he, dom ser faktiskt lite uttråkade ut... ;-)

    SvaraRadera
  2. Vet inte hönor att nässlor är bra för kroppen ;-) Skulle nog va intressant att få va höna för en dag och få veta hur en höna tänker...

    SvaraRadera
  3. Men ack så hårt det måste vara att vara en höna! Hade tänkt stänga hönshuset för en omgång av städning och "vila", fixa ett enkelt tak att gå under men det får nog vänta några dagar. Här öser regnet och det blåser friskt. Men snart så.

    Apropå nässlor och höns; mina höns äter inte växande nässlor men om man slår ner dem (lie) eller plockar nässlor så äter de dem mer än gärna! Skumt men sant...

    SvaraRadera
  4. By the way; din blogg är mycket tjusig och jag gillar nya stilen!

    SvaraRadera
  5. Fru Venus: Visst ser de utråkade ut. De tyvker väl inte det är så spännande att se när nässlorna växer ;-)

    Renée: Ibland när livet är som stressjävligast går jag in till hönsen och bara står där och njuter av lugnet hos hönorna. I sådana lägen önskade jag nästan att jag var en höna som fick hålla på med lite hönsigheter och tillhöra en lagom stor flock...

    Bondjäntan: Här är också ett jädrans väder. Ytterdörren blåste nästan ur handen på mig när jag öppnade för katterna i morse.

    Ett tak över delar av hönsens utegård är verkligen kanon. Där under är det alltid torrt och fint hur illa vädret än är (nästan i alla fall ;)

    Våra hönor verkar inte riktigt ha kommit på att nässlor är mat...inte ens när de är nedklippta. Men det börjar helt klart bli dags att gå lös med lien i hönsgården. Få se om de uppskattar nässlorna bättre i år :)

    Roligt att du gillar min "nya" blogg. Jag förösökte först återskapa den gamla layouten....men det gick ju inge vidare med nuvarande redigeringsverktyg. Så bättre att göra nytt än att reta sig på att det inte blir som jag vill.

    Och när jag tog bilden på valmoknoppen så var det givet vad färgtemat skulle bli :)

    SvaraRadera
  6. Blev så inspirerad av din nya stil så jag slog till också. Men så ångrade jag mig precis som du.. men det fick bli en mix av det gamla och något nytt. Är dock inte helnöjd... men jag kanske vänjer mig.

    SvaraRadera