fredag 18 juni 2010

Börta har fullt upp

Igår hände det saker i Börta Bengtssons rede, inte för att jag fick se så mycket av det, men jag kunde plocka bort ena tomma skalet efter det andra. Så uppenbarligen kläcktes det kycklingar under hela dagen och det verkar ha gått väl, för inga fler kalla ynkliga små kycklingar utanför redet.

Nu i morse avslöjade Börta att hon minsann har satt hönshusrekord i antal framruvade kycklingar. Exakt hur många kycklingar Börta har hann jag inte riktigt se för hon var snabb när hon var ute för att dricka vatten. Börta är en duktig hönsmamma som inte vill vara ifrån sina kycklingar.

Men om jag inte räknade helt fel så skall hon ha minst åtta, kanske nio vimsiga små dunbollar - gula, svarta och nån brun. Kvar i redet låg ytterligare ett par ägg. Få se om det blir någon med dem.

Det lär för min del bli täta besök till hönshuset idag med.... :-)



5 kommentarer:

  1. Hej! Vilken mysig blogg du har :)
    Vart bor du någonstans i Sverige?
    Min mamma har varit på jakt efter hedemorahöns ett tag nu men har ännu inte hittat nån som har några att sälja. Hon vill ha en vuxen tupp och minst en vuxen höna, helst två. Har du några att sälja?
    Min mamma bor i Södermanland, på landet ca 2 mil utanför Katrineholm.

    Kontakta mig på: blomman_12345@hotmail.com
    Mvh Johanna Udd
    Tacksam för svar!

    SvaraRadera
  2. Å så gulliga dom är!!! Förstår att du bara måste vara där och titta på de små!
    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  3. Johanna: Vi har ännu inte själva så många hönor som vi önskar oss, men tuppar lär vi ha allt för många av efter den här sommaren. Vi bor i Skaraborg så inte helt nära...

    Kolla på Svenska Lanthönsklubbens hemsida, http://www.kackel.se/index.html, där kan du nog få hjälp med att hitta personer som har Hedemora höns i er närhet.

    Renée: Jo, jag börjar bli lite besatt av hönorn och kycklingarna....;-)

    SvaraRadera
  4. Okej :) men tack för hjälpen!
    Vi börjar få hönsfeber både mamma och jag. Det är så kul att ha dom springande runt sig i trädgården!

    SvaraRadera
  5. Åhh vilka sötnosar.
    Men du en fråga..
    Jag har halm i mina reden.
    Vilket tycker du är bäst??7
    Nu har mina visserligen vant sig med halm för jag provade en med kutterspån men där gick dom bara in och bajade.
    mvh
    Majsan

    SvaraRadera