tisdag 29 juni 2010

Väl värt ett besök, del 5

Igår gjorde vi en semesterutflykt till Varnhems klosterkyrka. Först blev det fika i mysiga klosterkaféets trädgård och därefter en snabb titt in i klosterkyrkan och klosterruinen. Varnhem är lite av ett favoritbesöksmål under somrarna. Att kombinera gott fika eller en god lunch med ett besök på en historiskt mycket intressant plats är oslagbart tycker jag. Och inte blir upplevelsen sämre av att landskapet runt kyrkoområdet är underbart vackert....sommaridyll i kubik  :-)

Klosterkyrkan är en gravkyrka för flera medeltida kungar och en drottning ur den Erikska ätten och även Birger Jarl och Magnus Gabriel De la Gardie ligger begravda här tillsammans med sina fruar. Det finns mycket att titta på och även bra med information om man vill fördjupa sig i historien....

Utanför kyrkan finns resterna efter det som varit ett munkkloster, ett Cistercienserkloster (varken lätt att uttala eller att stava till ;-)

Så har ni vägarna förbi så kan jag rekommendera ett stopp i Varnhem och dess intressanta och vackra kyrka  :-)

3 kommentarer:

  1. Där är jättefint! Och när man ändå är i Varnhem, så kan jag rekomendera att man passar på att besöka handelsträdgården också! =)

    SvaraRadera
  2. Har inte varit i handelsträdgården. Nästa gång vi åker till Varnhem skall jag dit :)

    SvaraRadera
  3. helvete vilken kyrka.
    Du måste läsa Svärdet i spiran av Ken Follet.
    Den handlar om katedralbyggarna i england på 1300 talet.En bland de bästa böckerna jag läst.
    Himla synd att den ligger så långt borta från sthlm..
    mvh
    Majsan

    SvaraRadera