onsdag 16 juni 2010

Intensivvård

När jag besökte hönshuset ikväll hittade jag ett kyckling som hade kommit halvvägs ut ur sitt ägg, tyvärr hade ägget hamnat en bit utanför redet. Hur den har hamnat där kan jag inte begripa, möjligen att Börta Bengtsson har rumsterat runt så mycket att ägget rullat ur redet.

Jag plockade upp ägget med kycklingen för att kolla om den levde, och det gjorde den men den var mycket kall. Jag värmde den i min hand och tog in den för "intensivvård".

Nu ligger kycklingen inne i en handduk på en värmeflaska. Den har börjat få upp kroppstemperaturen men tyvärr så visar den inte längre några livstecken. Den får ligga kvar ett tag till i handduken så får vi se om den överlever. Jag hoppas den lever och att den klarar sig.

Det hör antagligen till naturens gång att inte alla kycklingarna i en kull klarar sig, men jag vill så gärna försöka rädda den lille....även om det skulle vara "onaturligt".

7 kommentarer:

  1. Oooh, jag skulle ha gjort likadant. Håller tummarna hårt för att kycklingen överlever.

    SvaraRadera
  2. Å vad sorgligt, men du gjorde helt rätt!

    SvaraRadera
  3. Åh, lille vännen... Hoppas den klarar sig!

    SvaraRadera
  4. Vill inte vara pessimistisk, men den ser rätt död ut...

    SvaraRadera
  5. Lille gullet - i de bästa av kyckling-intensiv-vårdar-händer!

    SvaraRadera