söndag 6 juni 2010

Skördar persilja...

Jag har någonstans läst, sett eller hört ett tips om hur man kan skörda persilja på ett snabbt och smidigt sätt för att förvara i frysen, .

Man plockar kvistar med persiljan och gör en bukett av den, trär en plastpåse över bladen och försluter påsen kring skaften med ett snöre eller gummiband. Lägg "buketten" i frysen och sen när persiljan är väl frusen tar man ut buketten och kramar på bladen så de lossnar från skaften. Vilket går snabbt och enkelt när de är frusna och spröda.

Därefter är det bara att öppna påsen och plocka ut skaften och sen åter försluta påsen och lägga in persiljan i frysen igen. Nu är persiljan finfördelad och det är lätt att plocka ut så mycket fryst persilja som man önskar när det är dags för matlagning.

Himla bra tips...vem det än som gav den till mig så vill jag säga tack :-)

5 kommentarer:

  1. Det låter för enkelt för att vara sant!? Måste testa!

    SvaraRadera
  2. Jag är så dålig på att använda örter och så i min mat... Måste helt enkelt skärpa mig... Kanske man skulle ha ett litet "land" vid spisen?
    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  3. Fru Venus: Det sparade en hel del tid :)

    Renée: Jag är mycket förtjust i grönsaker och örter....det blir allt mindre kött för min del. :)

    SvaraRadera
  4. det där måste jag prova.
    Jag samlar på örter så det blir en del här ute.
    Är det något du vill ha så hojta till kan jag skicka sticklingar till dig.
    Jag har alla hönsörter.Fast vinrutan ser lite småledsen ut.

    SvaraRadera
  5. Now I am going to do my brеakfast, later than hаving my breakfast coming again tο read
    other news.

    Feel free to visit my wеb page; small loans

    SvaraRadera