lördag 5 juni 2010

Tuff start...

Yngvild har tre kycklingar som mår prima, en nästan svart, en grå och en gul med svart ål på ryggen. De är pigga och Yngvild tar väl hand om dem. Men...

I går när jag kom ut till hönshuset hittade jag en hackad kyckling utanför buren. Misstänkte att det var en annan höna eller tupp som hackat på den och som nykläckt kyckling är de mycket försvarslösa. De har svårt att gå i början så den kunde inte komma undan.

Kycklingen levde även om den hade fula sår på huvudet. Men värre höll det på att bli när jag la tillbaks kycklingen hos Yngvild. För hon började också hacka i kycklingens sår. Den lille fick bo i låda i några timmar, liggandes på en värmedyna med en handduk över sig. Lådan ställde jag nära Yngvild så hon kunde höra kycklingens pipande.

Efter några timmar i lådan lade jag tillbaks kycklingen till Yngvild. Denna gång gick det bra och kycklingen gömde sig under sin mor. Men jag är inte säker på hur det går med kycklingen för den fick en väl tuff start och den har stygga sår på båda sidor om huvudet vid öronen. Vi får se....hoppas på det bästa.

I morse så kom den femte kycklingen ur sitt skal och den höll på att råka ut för samma öde som sin syster/bror. Yngvild verkar inte förstå att det blöta lilla pipande saken är hennes kyckling utan tänkte börja picka på den. Jag har nu lagt den i lådan med värmeflaskan och ställt lådan hos Yngvild så att hon hör kycklingens pipande. Och sen när den har blivit lite starkare och kan gå skall jag försöka släppa ut den till sin hönsmamma. Så får vi hoppas att hon accepterar sin kyckling...

Ibland går det inte riktigt som det är tänkt....men det är ju första gången för Yngvild.


Kycklingen har precis kommit ur sitt ägg...

5 kommentarer:

  1. Jag hoppas verkligen att Yngvild lär sig...

    SvaraRadera
  2. Jag läste om vilka höns ni har... Hur kommer det sig att man döper en höna till Ann-Bertil? Jag är mycket nyfiken! :)

    SvaraRadera
  3. Jag hade lagt ut en bild på Ann-Bertil när hon var kyckling på Facebook och då var det ngn som frågade vad den hette. Jag svarade att den ännu inte hade fått något namn då vi ännu inte visste om det var en tupp eller höna. Då tyckte vännen att den kan ju heta Ann-Bertil...då spelar det ju ingen roll om det blir en han eller hon. Och det hade han ju rätt i...och så blev det :-)

    SvaraRadera
  4. jag smäller av.
    Så söta.
    Gittan gjorde sådär med Ingergerd,pickade på ryggen men hon klarade sig inte..=(
    Men jag tror jag är kär i dina tuppar.
    Bengt är så tjusig, å Hysterix..=)
    Igår låg Alfred på mitt ben och solade.
    normalt..=)?
    ha en underbar dag.
    Majsan

    SvaraRadera
  5. Visst är de otrooooooooligt söta :)
    Och tupparna är alla stiliga...även om Hysterxi är stiligast (tycker i alla fall han själv ;)

    Stackars Ingegerd...det blir inte alltid som det är tänkt :/

    SvaraRadera