lördag 5 juni 2010

Det verkar gå vägen...

Det verkar som om det går väl med alla Yngvilds fem kycklingar. Den som kläcktes i morse är nu en gul dunboll och blir väl omhändertagen av sin hönsmamma Yngvild. Så inget hackande längre.

Nu försöker den lilla kycklingen hänga med de övriga kycklingar som föddes för en, två dagar sedan, men det går sådär. Kycklingen har ännu inte hundra koll på sina ben utan dimper oftast på ändan och ser lite lagom förvirrad ut.

Och kycklingen som jag hittade illa hackad ser pigg och såren ser fina ut även om kycklingen fortfarande blundar med det ena ögat. Får hoppas den inte har fått sitt öga skadat.

Alla Agdas kycklingar mår bra och trots att de bara är några dagar äldre än Yngvilds kycklingar har de redan börjat få vingpennor och de är mycket aktiva och far runt som små bollar i jakten efter något ätbart.

8 kommentarer:

  1. Vad ska du/vad gör man med alla kycklingar?

    SvaraRadera
  2. Honorna behåller vi för vi vill ha minst tio hönor till. Tupparna kommer vi att äta upp om ett år eller så :)

    SvaraRadera
  3. Vad mysigt med kycklingar! Hoppas den som blev hackad klarar sig och att såren läker!

    Ha en trevlig lördagkväll,

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  4. Hej! Vilken fin blogg du har! Din profilbild påminner mig om "fröken Purjo", en bekantskap jag gjorde för ett tag sedan. Månne ni är släkt? Du kan titta in i min blogg och kolla under majmånad: Råvarans rätt (kåseri).Viss finns det likheter, kanske en kusin i Finland? H. Monica, som i barndomen omgav sig med ett gäng kacklande höns. (Pärlhöns och en galen tupp)

    SvaraRadera
  5. Hej Monica...och välkommen till min blogg :-)

    Det finns helt klart vissa likheter med fröken Purjo :)

    Fröken Purjo har en betydligt snyggare frisyr...och framför allt verkar hon inte ha samma problem med jord i hårbotten som Fru Purjo ;-)

    SvaraRadera
  6. Jenny: Det är verkligen mysigt med kycklingar :)

    Och kyklingen som var hackad verkar återhämta sig fint, så jag tror det skall gå bra. Hon har nu två ögon igen och verkar hänga med sina syskon.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Välkommen du också, till min blogg:-)
    Fru Purjo ser mer vild än tam ut. Se inte jorden i hårbottnen som ett problem. Kanske man kunde odla nåt i den. Krasse eller nåt?;-)

    SvaraRadera