torsdag 3 juni 2010

Hur går det för Yngvild?

Jag undrar hur det går för Yngvild och hennes ägg. Hon lade sig på ägg någon dag efter Agda men fortfarande har det inte kläckts fram några kycklingar i hennes rede. Jag har lyft ut och lyssnat på några av äggen för att höra om de piper, men inte ett ljud.

Kan vara så att det inte finns några kycklingar i äggen för Yngvild strulade en hel del i början av sin ruvning. Hon var av äggen rätt långa perioder de första två dagarna, vilket inte är så lyckat. Några av äggen som hon ligger på fick hon dock någon dag efter hon börjat ruva så förhoppningsvis så finns det liv i de äggen om de första äggen inte klarade av hennes velande.

Om det inte kommer några kycklingar de närmaste dagarna plockar jag över några ägg från Börta Bengtsson, för hon ligger på många ägg. Då blir det bara en dryg vecka extra för Yngvild att ligga på äggen för att få kycklingar.

Men förhoppningsvis går det bra ändå och att hon i alla fall får ett par kycklingar att ta hand om. Hoppas, hoppas...

2 kommentarer:

  1. Man är ju så spänd av förväntan när man väntar på kycklingar. Tänk vad roligt det är?! Innan jag började med höns kunde jag inte föreställa mig vilken glädje gick att finna i hönseriet.

    SvaraRadera
  2. Har också tänkt samma tanke - många gånger. Innan vi "blev med höns" kunde jag inte alls föreställa mig att höns kunde ge så mycket eller att de kunde vara sådana personligheter att de går att lära känna dem som individer och att det går att få en relation med varje enskild höna.

    Jag kan lätt stå långa stunder inne hos dem och bara titta på när de håller på med sitt...helt förundrad. Och det är mycket avstressande att syssla med hönorna...att stå en stund hos dem får stresshormonerna att snabbt hamna på en mer sund nivå. :)

    SvaraRadera