söndag 27 juni 2010

Arg, argare...Yngvild...

Det finns mycket att titta på och förundras över om man sitter på översta pinnen i hönshuset. Berit, Tut, Anna-Lena, Lisa-Flisa och Peter undrar nog vad det tagit åt Yngvild. De kommer ihåg henne som en tämligen lugn och snäll höna, men nu är hon nästan galet arg på allt och alla.

I går blev även Yngvild och hennes kycklingar fria från sin bur och det första Yngvild gjorde var att jag runt stackars Agda så fjädrarna rök. Hönorna skrek, kycklingarna pep och dammet och ströet for omkring!! Men det var inte bara Agda som blev utsatt för Yngvilds ilska....alla hönorna fick nyp i rumpan och några fjädrar lossryckta....ojojoj!! Det var bara tupparna som klarade sig från att bli runtjagade i hönshuset.

Yngvild verkar tro att hela hönshuset är hennes område....tidigare var det området inom buren som hon skyddade mot alla "inkräktare". Men sedan hon blivit utsläppt så går gränsen för hennes revir vid hönshusväggarna.

Idag har det lugnat ner sig något i hönshuset men fortfarande blir Yngvild som galen när hon får se Agda....medan deras kycklingar verkar mest undra vad morsorna håller på med. Agdas och Yngvilds kycklingar har inte lika stora problem att hålla sams men de inte får "leka" med varandra när hönsmammorna är i närheten.

9 kommentarer:

  1. Jösses vilka problem hönorna har! De är ju nästan värre än vi människor ;-)

    SvaraRadera
  2. Härligt att ni försöker vara självförsörjande på grönsaker, det vill jag också va, jag kämpar dock i motvind men det tänker jag ändra på :-)

    SvaraRadera
  3. Hoppas midsommaren var riktigt glad! Det är verkligen härligt att läsa om hönornas äventyr - du är en bestseller på spåren. Kram Mimmi

    SvaraRadera
  4. Jag tror nog du får ha en inhägnad åt henne lite längre, men större än vad hon hade när hon låg på ägg.
    Det man är rädd för är ju att någon kyckling kommer i kläm. Jag mins när hönorna slog när man släppte ihop dom med sina kycklingar.
    mvh Lena

    SvaraRadera
  5. Renée: De är vanligen mycket lugna och toleranta mot varandra :-)

    Hannele: Visst är de för söta när de sitter på sin pinne.

    Tant Grön: Det är verkligen lycka att få gå ut till grönsakslandet och skörda det man odlat :)

    Mamma Mimmi: Midsommar var kanonfin....med syster, systerdotter och mor på besök.... och med på tok för mycket mat. Hoppas din midsommar också var fin :)

    Lena: Det har tack och lov lugnat ner sig lite. På dagarna är Yngvild inne med sina kycklingarna och Agda är ute i hönsgården med sina....så det verkar finnas utrymme för dem båda ;)

    Har inte varit med om något liknande förut...och Yngvild är i vanliga fall en lugn och snäll höna.

    SvaraRadera
  6. Hej du
    just nu sitter jag nattvakt ute i höngården för
    säkerhets skull.Jag har ju fått kvalster och har nu i ren desperation slängt ut hela inredningen och håller på att spakla,måla,sanera.
    Men även om jag har en fort knox inhägnad så tar jag inga chanserr endå.Men det där me hönsmammor.
    Dom är förjävliga.Ger sej på båda två min älskade ankunge då blir det timeout buren.
    Jag missade midsommaren för jag var så ledsen men nu ska krypen dö.
    mch
    Majsan

    SvaraRadera
  7. Jag älskar bilden av hönorna på rad! Så harmonisk i färgerna.

    SvaraRadera
  8. Majsan: Fy för kvalster. Hoppas ni får väck de oinbjudna små krypen...:/

    Annika: Tack....och man blir även harmonisk av att vara ute i hönshuset och se dem sitta på rad på översta pinnen :)

    SvaraRadera