torsdag 17 juni 2010

Det gick inte så bra....

Den lilla kycklingen som jag hittade i går utanför redet klarade sig inte. Kanske var den inte riktig färdigutvecklad. För gulan skall dras in i buken under de sista dagarna i ägget, men det hade den inte riktigt gjort.

Förra sommaren hittade jag också en kyckling som hade kommit bort från redet och inte lyckats ta sig tillbaks. Under de första två dagarna är de mycket hjälplösa och kan knappt gå. Även den här kycklingen hamnade helt livlös på värmeflaskan, invirad i en handduk (bilden här ovan).

Den hade visat yttepytte små livstecken när jag tog upp den, men jag hade inte stora förhoppningar för den då. Den var allt för nedkyld trodde jag. Men efter några timmar på värmeflaskan kvicknade kycklingen otroligt nog till och jag kunde rätt snart lämna tillbaks den till sin hönsmamma :-)

Nu har jag precis varit ute hos hönsen och den ruvande hönan Börta Bengtsson för att kolla att det inte hänt fler missöden med ägg och kycklingar, men allt såg bra ut. Börta ligger fortfarande på många okläckta ägg och när jag stack handen under henne för att kolla läget kunde jag även känna en liten kyckling röra sig.

Idag kommer det bli täta besök till hönshuset....

6 kommentarer:

  1. Oj, hinner hönsmamman (du) alls jobba nu? Hoppas resten klarar sig...

    SvaraRadera
  2. fy va jobbigt.
    Hur mår du föresten??
    Jag blir lika orolig varenda ggn.Visserligen är det 3ggn jag får kyklingar men endå.
    Vi har haft det väldigt jobbigt nu men det börjar att ljusna lite.Kerstin däremot klarade sig inte hon fick framfall.
    men kämpa på..
    mvh
    majsan

    SvaraRadera
  3. Spännande! Du är inte dålig som kan agera barnmorska eller kycklingmorska kanske man ska säga ;-)

    SvaraRadera
  4. Min erfarenhet säger att de som inte klarar sig själv klarar sig sällan med hjälp. De första åren med höns var jag där, alltifrån hjälpte dem ut ur äggen om de inte orkade själv till värma och fixa utstötta kycklingar... Ofta med magert resultat. En enstaka lyckades liksom. Det är svårt att låta bli men jag är inte alls lika hjälpsam nu, tvärtom. Jag tar faktiskt bort de kycklingar som inte klarar sig eller är defekta...

    SvaraRadera
  5. Fru Venus: Får ta ett snack med chefen och kolla om det är ok om jag är hemma för vård av kyckling ;)

    Majsan: Det är inge roligt att de dör, men det är än värre när vuxna hönor dör i hönsförlamning. Förra hösten var det flera hönor som blev sjuka. Då kändes det motigt...

    Bondjäntan: Det beror vad som hänt om jag ger "intensivvård" eller ej. Höns och kycklingar som fått hönsförlamnning avlivar vi och de kycklingar som inte klarar sig ur ägget på egen hand låter jag vara.

    Men de kycklingar som är friska men som har råkat komma ifrån sin mor och blivit kalla eller blivit hackade har jag försökt rädda. De gånger jag har hittat dem i tid så har "vården" gått bra :)

    Men några ägg och kycklingar brykar stryka med...och det är väl inte så mkt att göra åt - även om det är tråkigt. Både Yngvild och Agda låg på fler ägg än vad det blev dunbollar av...

    SvaraRadera