torsdag 10 juni 2010

Mönstermonster och stygga tyger...

Det var ett tag sedan jag skissade på modellen till min sommarjacka och påbörjade mönstret. Det kom fint väder och grönsakslandsfix emellan. Idag tog jag tag i jackprojektet igen och ritade klart mönstret - det var bara kragen och fickstolpen kvar att konstruera. Jag har även klippt ut mönsterdelarna och nålat fast dem i tyget.

Det senare gav mer motstånd än vad jag hade väntat mig. Sällan har jag varit med om att det kan vara så smärtsamt att nåla fast ett mönster. Tyget är tämligen tunt och mjukt men det är trots det näst intill omöjligt att få igenom en knappnål då tyget är tätt vävt och dessutom består av två lager som, enligt tygaffären, skall vara hoplimmat med varandra. Så jag säger - ajajaj...mina stackars fingertoppar!!

Knappnålshuvudet tränger nästan lättare in i mitt finger än vad nålspetsen tränger igenom tyget. Varför äger jag inte en fingerborg??

Men nu är jag snart klar med nålandet och det är dags att sätta saxen i tyget. Hoppas jag har gjort allt rätt och inte glömt någon del ;-)


5 kommentarer:

  1. Oj,,,,,,,den som kunde sy,,,,,
    Håkan

    SvaraRadera
  2. Vad du är duktig! Min mamma sydde mycket förr, då sydde hon alla våra kläder! Då fanns det inte så mycket pengar till att köpa nytt så det syddes om på alla möljiga sätt ;-)
    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  3. Ska bli kul att se hur det blir när den är klar! Jag har seriöst funderat på att gå en sykurs till hösten. Insåg för inte så länge sedan att de där shortsen jag så gärna vill ha, inte finns att köpa. Jag hade kunnat skissa upp precis hur jag vill ha dem, men sy dem är att ta sig vatten över huvudet. Hade inte varit helt fel att kunna sy sina egna saker om man hade velat, någon gång sådär... :)

    SvaraRadera
  4. tjohoo..
    Jag väntar med spänning på när den blir klar..=)
    Ska försöka ge mej på min symaskin om tiden räcker till..
    mvh
    Majsan

    SvaraRadera
  5. Har du ritat det själv? Vad duktig du är i såna fall!! Ha en jätte härlig fredag!

    SvaraRadera