lördag 12 juni 2010

Säng för jättar...

Dagens fys-pass bestod av att såga till oändligt långa brädor till lagom långa längder och spika ihop dem till en "säng". Då sängen mäter 360 cm på längden ser den ut att passa fint för sagornas jättar, men är snarare tänkt att fungera som bädd åt kål, bönor och andra grönsaker.

Jag skall snickra ihop ytterligare två sängar/sargar, som skall oljas in innan de bärs ut för att rama in de sista tre bäddarna i grönsakslandet. När de alla är på plats har jag totalt 11 bäddar, vilket kommer att ge tillräcklig odlingsyta för att vi skall kunna vara helt självförsörjande på grönsaker. Med god marginal...

6 kommentarer:

  1. Har ni mördarsniglar? Eller kanske därför som du har sådana kragar om landen... Här finns dom i tusentals, jag försöker ändå döda så många jag kan med min rullstol. Dock blir hjulen så kletiga... Vilka vidriga djur dessa är!
    Kommer att bli snyggt med dom kragarna runt, du får väl den finaste trädgården i bygden nu då?
    Ha det bäst och lycka till med alla grönsaker!

    SvaraRadera
  2. Grymt! Att vara självförsörjande, menar jag. Även om det "bara" är på grönsaker. Jag är lite avis, vill också försörja mig själv. I alla fall lite.

    SvaraRadera
  3. Inget dåligt arbete :-) Måste kännas bra när allt är färdigt!

    SvaraRadera
  4. Renée: Vi har tack och lov inga mördarsniglar här..."vanliga" harmlösa sniglar finns men inga glupska mördarsniglar :)

    Jag har sargarna för att hålla ute rotogräs och för att underlätta när jag jobbar i landen.

    Knitting Seaman: Japp det känns verkligen bra att vara självförsörjande. Vi har även ägg och kött från hönorna...och vi planerar även för att skaffa mer djur så vi även kan vara självförsörjande på kött.

    Fru Venus: Ser verkligen fram emot när alla sargar är på plats...tar en del tid att fixa med dem :)

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Visst är det jättesmidigt att odla i upphöjda bäddar, det gör jag också.

    Att kunna producera sin egen mat är helt fantastiskt, både kött och grönt, själva är vi bara helt självförsörjande på grönsaker under sommarhalvåret, även om det blir en hel del eget grönt i frysen också att äta under de mörkare månaderna... Kött är vi lite bättre på, med höns, får och viltkött som väl utgör iaf 90% av vårat köttintag. Kul är det i alla fall, oavsett omfattning!

    Jag har vid närmare studie av bloggen, insett att du också bor i Skaraborg. Och då kommer den naturliga földfrågan: var? =)

    SvaraRadera