söndag 6 juni 2010

Rabarbersylt


Nu har jag nog skördat den sista rabarbern för i år och kokat sylt/marmelad på det. Vårt bestånd med rabarber är ännu inte så stort men det räcker så bra med tanke på att maken gravt ogillar rabarber...han blir småsur bara jag nämner ordet ;-)

Men jag uppskattar rabarber väldigt mycket och har tidigare i vår skördat för frysen för kommande rabarbersug och nu har det även blivit rabarber på burk.

Jag kokade rabarbern med en skvätt vatten och lite riven färsk ingefära. När rabarbern kokat mjuka tillsatte jag socker och kokade sylten ett litet tag till. Jag gillar den sura smaken av rabarber så sockrade inte allt för mycket.

Under tiden så kokade jag även burkar och lock så de blir helt rena och steriliserade och ställde in dem i ugnen i 100 grader fram tills jag hällde upp den kokheta sylten i burkarna. När sylten hade kallnat åkte de in i kylen.

Jag var lite lat så jag iddes inte ta bort etiketterna som finns på burkarna. Hade ju varit snyggast utan men det få bli till nästa gång.

Ha en bra söndagskväll alla...med eller utan rabarber :-)

7 kommentarer:

  1. 1. Rabarbersylt + nygräddade våfflor = Mums!
    2. Hur hinner du med allt!?

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du också pysslat med rabarber idag! Själv har jag kokat rabarberkompott. Kommer på bloggen imorgon;-) Skördade min egen rabarber för första gången någonsin så det kändes lite högtidligt!

    Vad lyxigt för dig att du har spart undan rabarber för vinterns vedermödor!

    Ha en bra söndagskväll!
    /M

    SvaraRadera
  3. Fru Venus: 1.....och en massa vispad grädde. Hjälp vad gott :-)

    2. Just nu är jag nog rätt enkelspårig...det är grönsakslandet, trädgården och hönshuset för hela slanten (förutom timmarna jag är på jobbet eller sover). Så det finns väääääldigt mycket som jag inte gör just nu ;)
    Sen har jag gravt svårt för att sitta still....

    Majsan: Härlig känsla att få skörda för första gången....det är en sån lyxig känsla att få koka sin egen sylt :)

    SvaraRadera
  4. Mamma gör rabarberpaj, god som attan! Hon brukar blanda med jordgubbar om man nu inte gillar det sura så mycket. Jag tycker det sura är själva poängen med rabarber. När man var liten så tog man dom direkt från landet och doppade i socker och åt... det skulle jag aldrig kunna göra nu, urk!
    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  5. Låter ljuvligt gott! Rabarber är en av mina stora favoriter, men den trillskas alldeles förfärligt i trädgården och blir bara löjligt små "rumpor". Äsch! Persiljetricket var rasande smart - tack!

    SvaraRadera
  6. Hej du
    Jag gjorde saft på syrener förra veckan.
    Fantastiskt gott.Pappa trodde det var champange..=))
    Jag blandade ut det med mineralvatten.
    Underbar sommardricka, fräch och läskig.
    mvh
    Majsan

    SvaraRadera
  7. Majsan: Hur gör du saft på syrener?? :)

    SvaraRadera