fredag 4 juni 2010

Rotogräs och stenläggning!

Jag har inte bara hängt i hönshuset och kollat in kycklingarna under de senaste dagarna, även om jag förstår att det är svårt att tro annat när man läser min blogg. Jag har även (mellan de täta besöken hos hönorna) fixat en del i grönsakslandet.

De senaste dagarnas kvällsarbete i trädgården har främst bestått av att leta efter kvickrotsrötter. Jag är "tacksam" för att de är vita - så de syns - men hade hellre sett att de inte ville bo i mina odlingar. Jag har en stark misstanke om att de vuxit till sig ordentligt under snötäcket i vintras för de har helt tagit över vissa land - så som kryddlandet. Det är nästan svårt att tro att jag överhuvudtaget har rensat ogräs där under de senaste åren, vilket jag faktiskt har gjort.

Men nu håller jag på att tömma kryddlandet helt på växter och gräver mig igenom jorden för att få bort rotogräsens rötter - främst kvickrot, men även nässlor. Sen gräver jag ner en plastsarg runt kryddlandet, som skydd mot framtida invasionsförsök från ogräsen och i gången mellan odlingsbäddarna och kryddlandet lägger jag ut plana kalkstenar. Först har jag lagt ut en markduk som täcker jorden i gången och därefter ett lager med sand/grus och på detta försöker jag pyssla ihop kalkstenarna så de tänker gången hyfsat.

Med sarg och stenläggningen borde det bli lite lättare att hålla ogräset borta från odlingarna....vill så gärna tro det i alla fall ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar