söndag 9 januari 2011

Odlingssäsongen har börjat


Årets odlingssäsong har så smått börjat för min del. Jag har ännu inte varit i närheten av jord eller några fröer, än mindre kan jag se odlingsbäddarna under all snö, men jag har börjat planera för årets grönsaksodlingar.

Och gissa om det är roligt? Våren känns ännu låååångt borta men att börja planera för sommarens grönsaksodlingar gör att vintern blir kortare. Även Felix verkar nästan intresserad av mina planer där han ligger i min favoritodlarbok - Lena Israelssons Handbok för Köksträdgården, min "odlarbibel" tillsammans med Runåbergs fina och utförliga frökatalog och Harald Kratschners Jord och kompost, gödsling och jordförbättring på naturens villkor. De åker alltid fram ur hyllan när det är dags för att fixa med grönsakslanden....eller bara för att få inspiration.


Jag har uppdaterat odlingsschemat för grönsakslandets 11 bäddar och vad som skall odlad i vilken bädd. Jag strävar efter att ha åtminstone fyrårig växtföljd för att minimera riskerna för skadeangrepp från kryp och annat som kan orsaka skada i odlingarna. Efter ett tag inser jag att jag kommer att behöver utöka mina 11 bäddar, på 4-5 m2 vardera, med ytterligare en bädd...gärna två...om det skall bli en fyrårig växtföljd för alla grönsaker.

Flera "grönsaksfamiljer" såsom kål och samplanteringar med lök, korgblommig (sallat mfl) och flockblommiga (morötter, palsternacka, persilja mfl) kommer att odlas i tre bäddar vardera. Och det behövs ju inte någon högre mattematik för att komma fram till att det då krävs 12 bäddar för att till exempel inte kålen skall odlas i samma bädd oftare än var fjärde år.

Då jag har utökat grönsakslandet för varje år så har växtföljden mer eller mindre löst sig av sig själv hitintills. Men i år var det dags att verkligen se över vad jag odlar var, så det blir någon logik i det hela och för att underlätta för kommande års planering.

Jag planerar även för utöka antalet bärbuskar liksom utöka kryddlandet. Så det lär behövas "brytas ny mark" i sommar, även bortsett från anläggandet av nya grönsaksbäddar. Men samtidigt skall jag ha tid och ork för att gräva, odla och skörda allt, så ingen idé att utöka grönsakslandet allt för mycket. Få se var vår kapacitetsgräns går.

Och så skall vi hinna äta upp allt innan nästa skördesäsong  :-)

13 kommentarer:

  1. Vad härligt att börja planera för odlingssäsongen. Måste säga att jag beundrar er som odlar och står i. Jag vill så gärna men det blir inte så mycket av det. Köpte växthus för 2 år sedan, men det ligger kvar i kartonger... Hoppas det kommer upp i år. Det är ju så härligt med egenodlat.

    Klippa näbbar på höns är ju inte fy skam det heller. I min ugndom jobbade jag på kalkonfarm i Israel och då klippte vi näbbar på kalkonkycklingarna. Kunde jag se pulpan på alpackorna vore det mycket lättare. De har så kraftiga klor så man vill ju ogärna klippa av pulpan. Annars är de ganska självgående och behöver inte pysslas om så mycket. Kram Stina

    SvaraRadera
  2. Känns igen.
    Jag försöker också hålla på fyrårig växtföljd och varje år utökas antalet grödor så här blir det också haveri...
    Dessutom behöver jag utöka arealen en del, jag med.
    Ska börja se över planen jag med, snart!

    SvaraRadera
  3. Haha...jag ser att katten verkligen gör en insats för att hjälpa till där i bakgrunden.

    Jag måste också planera en växtföljd för minaodlingar men jag flyttade köksträdgården förra året pga växthuset och ska bygga ut i år så än känns det inte så noga.

    Vart kan man läsa om bra tips på samplanteringar? Jag hade lök bland jordgubbarna och tagetes med rosorna förra året för att de skulle hjälpa varandra men vet att det finns fler växter som är bra "polare".

    SvaraRadera
  4. My good vilken ordning du har! Så imponerad! Jag som var så nöjd med lista på NÄR saker ska förodlas måste genast böja mig...måste ha mera koll. I och för sig så blev det inte så himla mycket odlat förra året och dessförinnan på annat ställe. Så jag klarar mig undan i år på att inte ha koll :-9 Men det är väl inte så dumt att börja planera och dokumentera!

    SvaraRadera
  5. Och jag som tycker det är mycket nog med 4 odlingsbäddar!

    SvaraRadera
  6. Vilken underbar ordning och reda du har! Drömmer mig själv bort i frökatalogerna och hoppas på att ett mirakel ska ha inträffat och att vår lilla tomt växt till dubbel yta under snömassorna.;-)

    SvaraRadera
  7. Vilken exemplarisk odlartjej du är! :-) Har ett pyttelitet för dill och persilja och lite sallad. I år ska jag börja utöka!

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig ordning och planering. Jag ritar på fri hand, kansek därför det blir för tätt sått på sina ställen. Men det är härlgit att planera, det håller jag med om. I år blir det troligen ingen potatis, undrar just om jag ska så blommor att göra buketter av istälet...eller något ätbart och hållbart. Kålrötter går så dåligt men sådana gillar vi.

    SvaraRadera
  9. Åhhh..vilken planering..Föra året försökte jag med detta men det slutade med att pappa satte potatis i mitt jordgubbsland..=/
    Ska nog börja med att sätta skyltar
    "här äre fullt" eller någe..=)
    /majsan

    SvaraRadera
  10. Spännande!
    Man blir alldeles lyrisk när skissblocket åker fram och man börjar ruta upp odlingarna och inser att det behövs mer plats!
    Om du ska utöka odlingarna måste nu bryta upp gräsmattan eller det finns lättillgänglig åkermark i närheten?

    SvaraRadera
  11. Laura: Men du har alpackor....och det är jag rätt avis på, kan jag lova. De verkar vara sådana charmiga djur....och alpackagarn är ju så mjukt och härligt :)

    Mångmamma: Känner igen mig...jag vill också hela tiden utöka grödorna och sorterna. Men det finns ju en bortre gräns för hur mycket odlaryta man orkar....och så skall man ju äta upp allt!

    Bondjäntan: Tidigare år har jag "bara" kladdat på ett papper i vilka bäddar jag har sått olika grönsaker....för att ha någon slags koll. Men i år kom datorn till hjälp....inspirerad av din fina lista :)

    Skräddardotter: Vi försöker vara självförsörjande på grönsaker och då behöver vi den här storleken på grönsakslandet. Men så mycket större mäktar jag nog inte med....det skall ju vändas varje vår ;-)

    Mimmi: Yta har vi...men det innebär också att möe gräsmatta behöver klippas. Så fördelar och nackdelar med allt ;)

    Solveig: Lycka till med dina nya odlingar :)

    MrsUniversum: Visst är det roligt att planera. Och bra tid att göra det nu då man inte kan göra så mycket annat. Senare i vår skulle man inte hinna planera så värst möe....då behövs all tid i grönsakslandet. Vi odlar ingen potatis...de tar för stor yta tycker jag. Istället blir det rotfrukter, böner och kål.

    Majsan: Japp, du får nog sätta upp varnningsskyltar ;)

    Nisseitorpet: Det blir gräsmattan, men det har vi inget emot då det finns yta nog att köra runt med gräsklipparn på.

    Jorden är helt kanon, med ett tjockt lager svart mylla, och den är lätt att vända och jobba med när vi väl har lyfft bort grässvålen.

    SvaraRadera
  12. Kul att jag hittade hit. Du verkar vara en tjej som är en 'tusenkonstnär' det gillar jag. Visst är det underbart skönt att ljuset är på väg åter och vi börjar planera vår odlings säsong 2011. Ren njutning att bläddra i kataloger och böcker och sedan planera...och drömma!

    Hälsningar Tyra

    Tyra's Trädgård/ Köksträdgården

    SvaraRadera
  13. Tyra: Japp, nu börjar det kännas fint. Mörkret tär på sinne och humör, men nu har det vänt och man har så smått börjat fixa inför årets odlarsäsong. Gött :-)

    SvaraRadera