tisdag 27 juli 2010

Igen???

Då var det tydligen dags igen!? Agda har lagt sig platt på ägg för andra gången denna sommaren. Hennes förra kull kläcktes 1 juli så det har inte gått mer än 2,5 månad sedan hon la sig på ägg förra gången.

Än så länge ligger hon bara och ruvar på plastägg men jag skall nog peta dit riktiga ägg i kväll, vill bara först se om hon menar alvar med sitt ruvande. Dessutom är hönorna lite snåla med att värpa ägg just nu...de ruggar...så det har inte funnits så många ägg att ruva, förutom plastäggen.

För att inte kycklingarna skall ploppa fram med flera dagars mellanrum, om sådär 21 dagar, så vill jag att ruvningen skall påbörjas på samma dag för alla äggen...inte att hönorna fyller på med fler ägg allt eftersom. Så nu plockar jag bort alla värpta ägg och förvarar dem i kylen fram tills jag fått ihop åtminstone sex ägg. Och det borde jag få idag....om inte hönorna helt har slutat värpa  :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar