söndag 25 juli 2010

Snart vecka 32....

Det är bara två veckor kvar tills maken och jag åker iväg till Medeltidsveckan, som alltid arrangeras under vecka 32 i Visby, och jag har så smått påbörjat jobbet med att gå igenom våra medeltidskläder. Möe tyg som skall strykas!!

Jag kommer även att behöva ändra och laga, samt sy en del nytt. Det är framförallt maken som behöver nya kläder. Dels en "tröja", samt hosor (byxor med fötter och skrytpåse) och en eller två särkar. Få se vad tiden räcker till. Men tröjan och hosorna är ett måste för den gamla tröjan är för liten och hosorna hänger inte riktigt ihop längre.

På bilden här ovan syns "tröjan" och hosorna som jag kommer att ha som förebild när jag syr (dvs kläderna på mannen som håller i det avhuggna huvudet). Hosorna knyts fast i tröjan för att de skall sitta uppe...

Vi var i Göteborg i början av veckan för att hälsa på vänner och för att besöka några tygaffärer i jakt efter hyfsat billiga ylletyger till makens hosor - tyg till "tröjan" har jag sedan tidigare. När jag syr "vanliga" kläder så går kvalitet före prislapp, inom rimliga gränser förstås. För det tar ju lite tid att rita mönster och sy och då vill jag gärna att kläderna skall hålla länge och gärna se snygga ut även efter första tvätten. Därför är jag mån om att hitta tyger med bra kvalité och då blir ofta prislappen därefter.

Men denna gång skall det sys kläder som bara används en vecka per år, plus någon enstaka dag då och då, i övrigt hänger kläderna i garderoben. Men det gick inge vidare i med tygletandet i Göteborg för billigt tyg är billigt tyg...och sällan i ylle. Dessutom är det helt fel säsong för att köpa ylletyg. Jag hittade i alla fall två ylletyger med rätt färg och känsla till makens hosor...men aningens dyrare än jag tänkt..

Få se om det även blir någon ny klänning till mig. Jag har tänkt i några år att det skulle vara trevligt med en ny ylleklänning, men det går åt runt 4 meter tyg och ylle är som sagt tämligen dyrt. Så varje gång jag står i tygaffären för att välja tyg till en medeltidsklänning blir jag lika snål och tänker att det räcker med dem jag har. Vilket det i och för sig gör men det är ju alltid roligt med nytt  ;-)

Men en ny huvudbonad skall jag nog lyckas fixa till även i år. Jag har bara ännu inte bestämt vad det skall bli för modell....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar