onsdag 7 juli 2010

Brödbak på stenmalet mjöl...

Nu har jag testat mjölet som vi köpte på Falekvarna. Mjölet har malts i en gammal vattendriven stenkvarn så jag var mycket nyfiken på om det skulle bli någon skillnad mot det mjöl jag brukar använda. Brödet blev verkligen smakrikt och saftigt, men tyvärr klantade jag mig lite när jag skulle baka så inget blev som jag brukar göra. Men det gick bra ändå...trots att degen bara hann jäsa en gång innan den hamnade i ugnen....

Den gamla vattenkvarnen dras i gång under sommaren för att visa hur man malde mjöl förr. Säden är ekologiskt odlat och närodlat så det var verkligen en fullträff hitta det mjölet tycker jag. Vi skall köpa på oss mer mjöl så vi har för kommande bak.... :-)

3 kommentarer:

  1. Det ser verkligen underbart gott ut! Måste våga mig på att prova annat mjöl än min favorit från Saltå Kvarn.

    SvaraRadera
  2. Nämen gud så jäkla gott det ser ut då! Fast jag äter inte bröd för min mage mår inte bra av det (fast det är så gott!).
    Ät och njut!

    SvaraRadera
  3. Jag "hittade" en motsvarande kvarn i vår närhet för drygt två år sedan. Har helt slutat köpa mjöl från andra ställen. Mjölet (och flingorna till gröt!) är av helt annan kvalitet än det man får i affären. Och utbudet är brett!Bonden maler an efter man behöver. Vete, manna, dinkel, fullkorn, råg ... bara att ringa in sin beställning innan. Jättefin service! Vet inte om den är vattendriven men en stenkvarn är det.

    SvaraRadera