söndag 18 juli 2010

Smågodis..

Jag är ingen större godisoman och skall det vara godis så skall det helst vara riktigt mörk choklad. Plockgodis hör verkligen till undantag att jag äter, för jag tycker helt enkelt det inte är speciellt gott. Det smakar bara kemikalier och är oftast sött så det svider i halsen. Smågodis kan jag helt klart vara utan.

I helgen hade vi vänner på besök och de hade med sig smågodis från Sjölunda Gård Ekogrossisten AB, som helt klart var en positiv överraskning. Godiset var sött, men in svidande sött, och framförallt så smakade det inte kemikalier alls utan fruktjuice av obestämd art. Riktigt gott för att vara smågodis.

När jag läser innehållsdeklaration på godispåsen blir jag än mer positivt inställd till godiset. Det var drygt 99 procent ekologiska råvaror och inga konstgjorda färg- och smakämnen eller syntetiska sötnings- eller konserveringsmedel. På den ena förpackningen hade de även angett andelen fruktjuice. De anger även att godiset är vegetariskt då gelégivare är fruktpektin. Det låter nästan för bra för att vara sant  :)

Tillverkarna har verkligen en medveten miljöprofil - på godispåsen står det....
"Våra ingredienser kommer från ekologiska odlingar. Där används varken konstgödsel, kemiska bekämpningsmedel eller genmanipulerade grödor. På så sätt skonas jorden, vattnet och den biologiska mångfalden. Vi hejar på alla ekobönder som bidrar till ett bättre klimat och till bättre mat. Och till bättre godis, förstås"

Tänk om alla matproducenter hade samma affärsidé för sin verksamhet och sina produkter...och verkligen levde upp till det! Då skulle jag gladeligen betala några kronor extra för den maten. Dessutom kommer det troligen smaka mer "hemlagat"...och inte bara vara något som står angivet på förpackningen....

2 kommentarer:

  1. Det låter som ett förträffligt alternativ!

    SvaraRadera
  2. Själv är jag mer godisoman och håller verkligen med om att Sjölunda gård lyckats finfint, både med godiset och sin inställning till affärerna.

    SvaraRadera