torsdag 15 juli 2010

Möe vidd och häng...


Nu när jackan är klar har jag påbörjat nästa syprojekt. De skall bli ett par byxor som slutar mitt på vaden och som har möe vidd och rejält häng i grenen.

Hade egentligen tänkt sy något i de tyger jag skrev om tidigare i sommar men så hittade jag en skiss på ett par byxor, med möe vidd och häng, när jag städade runt i mina papper i syrummet...och då fick det bli så. Jag skall sy byxorna i ett randigt linnetyg som går i någon rödlila färg. Blir nog bra...tror jag....hoppas jag....

Jag har aldrig provat några liknande byxor så jag har ingen aning om min rumpa passar i dem och jag har inte den blekaste aning hur ett mönster bör se ut för att det skall bli så som jag tänkt mig. Egentligen! Jag utgår från mitt grundmönster och gör de förändringar som jag tror behövs för att få de byxor som finns på min skiss....blir säkert kanon. Alltid roligt att testa nya modeller och leka med olika skärningar  :-)

Men jag borde nog sy ett par provbyxor i något billigt skräptyg för att kolla att mönstret blir bra innan jag sätter saxen i mitt fina linnetyg - det kan ju behövas göras en eller annan förändring i mönstret.

5 kommentarer:

  1. Du är så duktig på att sy... men sådana där byxor med en massa häng i skrevet... Ja ärligt, alla jag har sett har varit så ofantligt fula, knasigaste modet någonsin. Ska bli spännande att se om du kan lyckas göra något bra av det annars rätt värdelösa påhittet. *hi hi*

    SvaraRadera
  2. Det där blir super tror jag, underbar modell som går att sprattla fritt i!
    Vackert tyg också :)

    SvaraRadera
  3. Modellen tyder på att man kan ha hängmage i dom, eller? ;-)

    SvaraRadera
  4. Inte för att jag är någon expert på just sömnad men kan man inte rita av ett par byxor man har och som man gillar formen på? Om man nu har några byxor man gillar.

    SvaraRadera
  5. Linda: Det är roligt att prova lite nya modeller och jag har sett både fula och snygga varianter. Få se hur det blir med dessa byxor...och som sagt har ingen aning om jag passar i det eller ej. Skall bli spännande :)

    Hallonmoln: Tror de kommer bli väldigt sköna att ha på sig :)

    Fru Venus: Det skulle nog funka....även om jag inte hade tänkt ha någon större vidd över höfterna ;-)

    Nilla: "Vanliga" byxor kan jag göra mönster till...det är inga problem. Men jag har aldrig gjort några mönster till den här byxmodellen. Hade jag haft ett par sådana att titta på skulle det ha hjälpt...för du hade jag kunnat mäta hur mycket vidd det skulle vara extra i grenen. Men det är bara att testa....och sy ett par provbyxor först :-)

    SvaraRadera