lördag 10 juli 2010

Full fart i grönsakslandet

Det växer något otroligt i grönsakslandet. I synnerhet grönkålen, löken, dillen och bondbönorna har kommit riktigt långt. Persiljan och dillen har jag redan skördat en gång. Förhoppningsvis kan jag skörda persilja och dill en gång till innan sommaren är över.

Bondbönorna växer fint och under duken finns grön- och purpurkål som också har blivit riktigt stora.

I de nya bäddarna har det ännu inte hänt så mycket. Där var det inte så länge sedan som de kom på plats och jag kunde så i dem. Men det lär nog hinna bli något där också...förhoppningsvis.

Och den sista bädden är ännu inte uppgrävd. Sargen har jag snickrat ihop, men den skall oljas innan den skall ner i jorden. Få se när det blir gjort, för just nu grävs det inga land. Det är föööör varmt....

Nästa vår så kommer grönsakslandet vara "färdigt" - i alla fall kommer alla bäddar som jag planerat vara uppgrävda och ha träsarg. Skall bli så gött, för det tar en del tid och energi att gräva upp nya land.

Då kommer det att finnas sju bäddar som är 3 x 1,2 m och tre bäddar som är 3,6 x 1,2 m och en bädd som är 2 x 2,4 m, dvs totalt 43 m2. Det ger oss fullt tillräckligt med odlingsbar yta för att vi skall kunna bli självförsörjande på grönsaker.

Nästa vår vill jag påbörja projekt växthus....vill verkligen ha växthus  :-)

8 kommentarer:

  1. Så fint det ser ut! Hur är det, har du sått två omgångar dill, eller kan man skörda omgång 2 ggr på samma plantor, om du förstår hur jag menar?

    SvaraRadera
  2. Så ljuvligt att bli alldeles självförsörjande på grönsaker - det är min dröm! ...och att få ett växthus såklart.

    SvaraRadera
  3. Vad fint! Borde också spika ihop såna där sargar! Idag fick jag äntligen inspiration igen (trots hettan)till trädgårdsarbete. Blev glatt överraskad hur stora rovorna blivit och även här växer löken fint. Odlar nog i betydligt mindre skala än du. Men alltid något...

    SvaraRadera
  4. Åh, jag skulle gärna komma på självplock! :-)

    SvaraRadera
  5. Linda: Jag har plockat lite dillvippor här ovh var...så jag hoppas det skall växa ut nytt för en andra skörd. Så jag har inte sått nytt. Få se om det blir som jag tänkt :)

    Mimmi: Det känns väldigt, väldigt bra att kunna odla det vi behöver i grönsaksväg. Då vet man precis vad man äter...

    Nu är jag glad att det börjar komma nytt i grönsakslanden som går att skörda, för vi har mest kålrot, brytbörnor och bondbönor kvar i frysen....plus lite inlagda grönsaker. Så skulle bli väl enformigt annars ;)

    MoWe: Sargarna underlättar tycker jag. De håller rotogräset borta från odlingarna och det blir det lättare att vända jorden och att så (det blir inga "slänter" utan man kan så på hela bäddarnas bredd)

    SvaraRadera
  6. Förstår att du har å göra... Hade jag varit frisk så hade jag nog oxå haft en grönsaksland för är det något jag gillar så är det att plocka ogräs! Tala om udda hobby eller hur....
    Kramis på dig!

    SvaraRadera
  7. Vilket fint grönsaksland du har!!

    Önskar dig en fortsatt trevlig helg:)

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  8. Okej, så spännande! Hoppas det går som du planerat. Jag har gjort likadant, men är osäker på hurvida det kommer nytt eller ej.

    Härligt att vara helt självförsörjande på grönsaker! Skulle jag också vilja... Förhoppningsvis blir jag i framtiden bättre i kroppen, och då ska vi utan tvekan vara det också, men i dagsläget så har jag mer än nog med att klara det jag har... Vi är väl ungefär till drygt hälften självförsörjande på grönt, och på potatis bara under 2-3mån... Bättre än inget, i alla fall. (Och i gengäld äter vi till 80-90% eget kött, och det känns ju rätt bra det med. =))

    SvaraRadera