lördag 16 oktober 2010

Mönster, mönster....



Det har som sagt varit rätt möe jobb på sista tiden så jag har inte hunnit sy eller sticka så mycket som jag har haft lust till. Ser i min blogg att det var så länge sen som i början av september som jag klippte till livet på fleecetröjan och sen dess har det inte hänt så värst mycket förrän under denna vecka.

Nu är krage och dragkedja på plats och ärmarna är tillklippta, så snart skall nog fleecen vara klar. Och jag tror att tröjan kan bli riktigt bra...än så länge ser det bra ut...

Det svarta och lurviga som syns på bilden är inte en pälskrage som jag tankt sy fast på fleecen
utan mors hund som var otrooooligt nyfiken på vad jag hade lagt på mattan.

Idag tog jag åter en paus från fleecen för att rita mönster till två blusar. Sy kan jag göra när jag kommer hem från jobbet på kvällarna, men det går det inte att konstruera mönster på kvällarna. För det kräver mer tankemöda än vad jag mäktar med en vardagkväll efter en stressig jobbdag. Däremot kan det vara lagom avkopplande att sitta och gasa på den gamla symaskinen och sy en eller två sömmar.

Blusarna som jag gör mönster till är ganska "o-mig" i tyg och modell....de är "sötare" än vad jag brukar sy.


Den ena blusen skall jag sy i rosa tyg med vita prickar. Modellen har vidd i livet, korta ärmar och dubbelknäppt front. Vita passpoaler på krage och knäppning plockar upp det vita i tyget.
 Knäppningen är jag rätt nyfiken på om den funkar som jag tänkt. Det återstår att se  ;-)


Den andra blusen ser ut som följande och kommer att sys i ett blåblommigt bomullstyg......sött, sött. Även den här blusen kommer att få vidd i livet, men långa ärmar...

3 kommentarer:

  1. åååhh..Jädrar va fina dom kommer bli.
    Jag har tappat syinspiration helt nu.
    Bara hammare och spik som gäller..=/

    SvaraRadera
  2. Jag önskar verkligen, VERKLIGEN, att jag hade samma förmåga som du. Men jag har inte samma förmåga. Det blir så vackert OCH personligt. Härligt!

    SvaraRadera
  3. vad fint, vad kul att kunna rita egna mönster.
    lena

    SvaraRadera