torsdag 28 oktober 2010

Ekologisk quorn?


I går när jag jobbade hemma tog jag mig tid att laga lunch. Kändes lyxigt och gott att få nylagad mat istället för micrad matlåda till lunch. Även om det är helt ok....och som jag skrev här...så föredrar jag helt klart mina matlådor framför att gå ut och äta lunch.

Men det var inte det jag tänkte skriva om utan om mina funderingar kring hur quorn framställs. Jag vet inte alls mycket om quorn mer än att det skall vara gjort på svampmycel och att det har högt proteininnehåll. Men vilken miljöbelastning finns det vid produktionen av quorn och hur mycket energi går det åt? Är det någon som vet eller läst något om detta?

Sen ytterligare en fundering. Jag har ännu inte hittat någon ekologisk quorn. Har du?

Min snabblagade lunch
Jag skar vitkål i strimlor som jag stekte i en gnutta smör. Efter ett tag så åkte det även ner quorn, ajvar relish, salt, peppar, örtkryddor och lite russin i grytan. Mot slutet tillsatte jag även en ordentlig knippe med persilja.

Till pytten serverade jag en klick turkisk yoghurt samt syltad squash. Gott och enkelt...

3 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt aldrig ätit quorn, men visste att M-E Nilsson hade skrivit ngt i boken Äkta vara så jag kollade...han rekommenderar inte quorn, Alldeles för konstlat och mycket tillsatser, en onödig produkt då det finns så mkt andra mera "äkta varor" som inte är processade. Själv har jag lite svårt för såna vegeprodukter som utseendemässigt försöker imitera kött. Föredrar bönor, linser, svamp o dylikt, sånt man ser vad det är. Har sett att det finns ekologiskt qourn, åtminstone hittas det i Finland...

    SvaraRadera
  2. MoWe: Jag skall gräva fram hans bok igen. Läste den när den kom ut men har helt glömt att han skrev något om quorn.

    Jag tänker som du...föredrar helt klart "akta varor" före processad mat. Och visst är det fånigt med vegmat som skall likna kött...för de flesta som är vegetarianer äter ju vegmat för att de INTE vill ha kött!!

    Jag är ingen vegetarian och ser inte heller qourn som ersättning för kött utan jag äter det för jag tycker det är gott. Även om vi inte äter det så ofta...och ofta när jag ätit det har jag tänkt att jag skall kolla hur det är framställt....

    SvaraRadera