fredag 8 oktober 2010

Höstfärger


Höstens färger är helt klart mina favoritfärger alla gånger. Och då inte bara lövens starka röda och gula färger utan även fältens gulmurriga färger, himlens blygråa moln, den upplöjda jordens mörkbruna nyanser. Jag gillar höstens murriga och mättade färger - långt, långt bort från pastell och neonfärger.


När jag tidigare i dag köpte alpackagarn till halvvantar och mössa så drogs min blick direkt till garnerna som gick höstlövsfärger. Rött, orange och gult....varma och sköna färger för en mörk och grå vinter.


Förra årets stickade halvvantar börjar ge upp. Garnet är tunnslitet i tumgreppet och kommer inte att hålla länge till. Även förra året gick halvvantarna i varma färger (så klart ;).


Vantarna och mössa kommer att passa fint till min röda halsduk som snart är klar.


Det har tagit en stund att bli klar med halsduken....det är liksom inte så upphetsande att sticka en halsduk. Fram och tillbaks, fram och tillbaks...varannan maska rät, varannan maska avig....varv efter varv. Men fin blir den och snart är den som sagt klar och då skall jag ta mig an mina vantar och därefter mössan. Det kommer garanterat bli roligare  :-)

4 kommentarer:

  1. Håller med om att halsduksstickning kan vara rätt hjärndött. Därför är jag sjukt imponerad av människor som orkar med det! :)

    SvaraRadera
  2. Jag har fått dille på att sticka mössor nu! Den fjärde ska jag börja på idag! Dina vantar ser så underbara ut med de färger som gör en glad! Höstfärger är ju egentligen glad-färger även om man säger att hösten är dyster och mörk... Dina alster blir ju kanon nu när det börjar bli riktigt murrigt ute! Du visar väl upp det när du är färdig?

    SvaraRadera
  3. Knitting Seman: Har frågat mig ett par gånger varför jag stickar en halsduk....;-)

    Renée: Det behövs mycket färg på vintern.
    Jag lovar att jag kommer visa resultatet av stickande när det är klart :)

    SvaraRadera
  4. hej du.Jag håller fortforande på med min pippi tröja sedan 4 år tillbaka.Den blir nog aldrig klar..=)Men mössor och vantar är alltid uppskattat.Synd bara att min pappa alltid snor dom som ligger framme oavsett om dom är knallrosa eller neongröna..=)

    SvaraRadera