lördag 9 oktober 2010

Ändrade planer...

Idag skulle jag bara umgås med min symaskin, hade jag tänkt....och sett fram emot....länge. Förutom att tvätta, plocka undan, baka och övrigt sånt som gärna ligger och väntar på att göras när helgen kommer, så skulle jag bara rita mönster, klippa tyg och sy. Jag har en hel del fina tyger som ligger och väntar på att bli något snyggt och under de senaste intensiva jobbveckor har jag längtat till denna helg då jag bara skulle sy....och sy. Men så vart det inte riktigt.....jag och symaskinen har knappt sets idag.

För det har ju gått och blivit fint väder!! Minst sagt otippat....

Så idag har jag istället varit ute och fixat i trädgården. Måste ju passa på när solen tittar fram och himlen är blå....och när det nästan är helt vindstilla. Idag har jag kört trädgårdskorgar med äpplen och ogräs till komposten, plockat undan stöttorna för täckduken som täckt kålen....och lite annat plock och fix. 


Roligast var nog att få skörda grön och fin mangold. Det såg inte så fasligt mycket ut när mangolden stod i grönsakslandet men hundan vilket berg det blev på köksbordet  :-)


Just nu håller jag på att förväller mangolden - stjälkar och blad var för sig. Sen när de har runnit av och svalnat skall de styckfrysas för att därefter hamna i fryspåsar och i frysboxen i källaren. Det var andra rikliga skörden den här säsongen så vi lär ha mangold så det räcker till nästa sommars skörd. Härligt  :-)


4 kommentarer:

  1. Vad fina saker du har i landet! Måste vara kul när man får lön för mödan.

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder! Jag har också skördat den sista mangolden idag (den stod i en kruka som inte är frostsäker, annars hade den kanske kunnat hålla igång ett tag till). Kaninen fick mumsa i sig resterna, det tyckte den var smaskens!

    SvaraRadera
  3. Mangolden jag odlade med blandade färger på stjälkarna, men jag har inte riktigt fått till snvändningen. Vad lagar du för något gott på din mangold?

    SvaraRadera
  4. Renée: Japp det känns mycket bra att få fylla frys, källare och skaffer med det vi har odlat :)

    Tove: Kan tänka att kaninen tyckte det var gott...

    Mimmi: Tänk spenat :)

    Jag har det i allt möjligt...grytor, stuvning, pajer....

    SvaraRadera