tisdag 17 maj 2011

Kaos, panik och död

I morse när jag gick ut för att se till hönsen så fann jag en kaja som flög fram och tillbaks i hönsens utegård. Hur hade den kommit in dit?? Det kunde jag inte alls begripa. För även utan presenningen som vi spänt över höngårdens tak och det finmaskiga nätet som vi satte upp på väggarna i hönsgården för att förhindra att hönorna blir smittade av Newcastleviruset så skulle inte en kaja kunna ta sig in i hönsgården. För utegården har nät både på tak och väggar.

Nätdörren måste vara öppen, var min första tanke. Jag rusade runt hönshuset bara för att finna att dörren var väl stängd och haspen satt på plats. Men hur hade fågeln kommit in??

Det var dock inte svårt att få ut kajan då den mer eller mindre direkt flög mot den nu uppställda nätdörren. Något fel på deras syn är det då inte.

När kajan väl var fri igen gick jag in till hönsen och fann att en av Huldas dunisar var utanför skyddet som är uppställt mot gallerburen och pep hysteriskt då den inte kom in till sin hönsmamma. Jag lyfte in den lilla och såg i samma stund något svart sitta fast i gallret....först tänkte jag det var en kajunge men det var en av Ann-Bertils halvstora kycklingar som försökt ta sig in genom gallret till Hulda och hennes dunisar och fastnat halvvägs. Lite för stor för att ta sig igenom gallret.

Men varför ville den in till Hulda? Inget som skulle vara så speciellt populärt. Jag förstod inget. Efter en del pillande kom den hysteriskt pipande kycklingen loss. Eller rättare sagt när jag försökte hjälpa kycklingen pressade den sig igenom helt panikslagen....den borde inte kommit igenom men men det gjorde den ändå.

Sen såg jag att Huldas lilla grå dunis saknades och fann henne till slut inklämd i ett hörn mellan galler och brädbiten som hindrar kycklingarna från att ta sig ut ur buren.

Då började jag inse hur kajan hade kommit in till utegården. Den hade troligen tagit sig in via takventilationen och skapat panik och oreda inne i hönshuset. Tydligen hade kajan inte hittat ut genom ventilen igen, men däremot ut till hönsgården.

Så troligen har kycklingar helt panikslagna försökt fly undan en troligen lika panikslagen kaja. Visst händer det att kycklingar förirrar sig bort eller lyckas fastna på de mest märkliga ställen....men inte i en sådan omfattning som i morse. Och troligen var kajstackaren minst lika rädd som kycklingarna. För jag misstänker starkt att den blev jagad och attackerad av tupparna och kanske även av hönorna.

Efter att ordningen var återställd åkte jag och maken hemifrån och när jag åter var hemma igen vid lunch kollade jag till hönorna igen. Då fann jag att en av Huldas fyra gula kycklingar saknades. Efter att letat både ute och inne fann jag henne till slut fastklämd bakom galler och vattenautomat. Svårt nedkyld.

Jag försökte värma upp henne men tyvärr så var kycklingen för nedkyld och dog. Vet inte om ungen hade suttit fast där sedan i morse eller om det hände därefter. Jag hade försökt räkna dem i morse och trodde mig se dem alla, men de är snabba och många och de har en benägenhet att gömma sig under sin hönsmor.

Nu så här efteråt önskar jag att jag hade varit noggrannare i mitt räknande av dunisarna för då skulle jag troligen kunnat förhindra att dunisen blivit nedkyld och dött....om den nu hade fastnat vid kaoset som uppstod vid besöket av kajan. Alltid lika tråkigt när små kycklingar dör...så onödigt...

5 kommentarer:

  1. Lille bubbis.. Skönt ändå att du hittade hur kajan hade tagit sig in!

    SvaraRadera
  2. Oj, vilken dramatik. Förlorade själv en liten kyckling för några dagar sedan, men det var en liten svag och förmodligen naturens gång. Kul att hitta någon som också har höns och skriver om dem! Väldigt mysig och inspirerande blogg du har. Men angående Newcastleviruset så är restriktionerna hävda i hela landet nu läste jag nyligen på jordbruksverkets hemsidan: http://www.jordbruksverket.se/formedier/nyheter/nyheter2011/ingaflerrestriktionerforfjaderfanpagrundavnewcastlevirus.5.e01569712f24e2ca09800011387.html

    SvaraRadera
  3. Usch och fy! Alltid lika tråkigt när man förlorar ett djur. Även om det "bara" är en kyckling.
    /Anna

    SvaraRadera
  4. Tänk vilken panik! Tror du ska vara glad över att inte fler dog eller skadades. Det kunde gått riktigt illa...

    SvaraRadera