torsdag 19 maj 2011

Oj...vilken snygging!

När jag höll på att vända upp grönsakslandet för nårga veckor sedan fann jag en stor och mörkbrun puppa i jorden som jag tog in och la i en mugg med förhoppningen att få se vad som dolde sig innanför "skalet" (eller vad det nu kan tänkas heta).


Puppan var som sagt stor, största jag någonsin har sett, dryga 5 cm lång och tjock som ett finger. När jag tryckte yttepytteförsiktigt på den rörde den på sin stjärt. Så nog levde den allt...vad det nu var för något som gömde sig inne i det skyddande höljet.

Men hände det något då? Nä....inte mycket. Puppan låg där i muggen, stor och chokladbrun, men utan att vilja förvandlas till en fjäril.


Jag glömde bort den ibland och när jag åter kom att tänka på den kollade jag om den fortfarande levde...och den rörde på sin stjärt. Jaja tänkte jag och lät den ligga kvar i muggen.

Och så för några dagar sedan så fann jag skalet tomt.....men där fanns ingen fjäril. Kattmat??


Jaja tänkte jag, men lite besviken var jag allt för att jag inte fick se fjärilen. Men så efter någon dag hittade maken den sittandes på fönsterkarmen. Stor och stilig och väldans vacker. Helt otroligt vacker! Jag har aldrig sett en liknande nattfjäril innan. Och jag har absolut ingen aning vad det är för en sort.

Vet du?

10 kommentarer:

  1. Den ser ut som en arg varg med tungan hängande ut på den översta bilden där. Vargmal kanske? :)

    SvaraRadera
  2. Ligustersvärmare skulle jag tro... fin!

    SvaraRadera
  3. Jag är lite rädd för sådana kryp så hålla den i handen hade jag ALDRIG gjort. Du är modig!

    SvaraRadera
  4. Verkligen tjusig! Tyvärr är inte nattfjärilar min specialitet...

    SvaraRadera
  5. Oj, så vacker! Och stor! En svärmare måste det vara men vilken? Vilket underverk hela den där metamorfosen är!

    SvaraRadera
  6. Ja, det ser ut som en Ligustersvärmare. Fin!
    Inte liten precis.

    SvaraRadera
  7. Tydligen är Ligustersvärmare vår största fjäril.....och nog var den stor :-)

    SvaraRadera
  8. himlars vilken snygging..Aldrig sett förrut..=)

    SvaraRadera
  9. Wow! Gud vad läcker! Vilken bjässe!

    SvaraRadera