måndag 15 november 2010

Stenmalet mjöl...vardagslyx


Lyx för mig är att få köpa stenmalet mjöl från en liten vattendriven kvarn. Under mitt besök i Nossebro förra veckan besökte vi inte bara en retrolägenhet från 60-talet och en elaffär som stått "orörd" sen dryga 40 år tillbaks. Det bidde även ett besök till Kerstinsås Kvarn, en vattendriven kvarn, där jag köpte två påsar med mjöl.


I somras köpte vi stenmalet mjöl på Falekvarna och av det har jag inte många dl kvar så det är kanon att få fylla på mjölförrådet igen med "lyxmjöl".

3 kommentarer:

  1. Vilket bra utflyktstips - det ska jag komma ihåg näste gång vi hälsar på svärfar uppe i dina trakter. Tack!

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt! Vi har en ekologisk dinkelodlare i närheten med egen kvarn! Vi köper allt vårt mjöl därifrån. Helt underbart:)
    Ha det bra,
    Charlotta

    SvaraRadera
  3. Verkligen lyxigt! Jag går och väntar på att få ihop pengar till en egen spannmålskvarn för hemmabruk. Dyr som skam, men jag SKA ha en !! Sedan blir det hemmamalet mjöl av KRAV-vete i våra bröd. Färskare än så kan det omöjligt bli och det ska bli sååå spännande att baka av det !
    Malin

    SvaraRadera