söndag 7 november 2010

Hönshimlen


Nu har fyra av sommarens ungtuppar samt Rickard och stilige Hysterix hamnat i hönshimlen. I alla fall deras själar. Bröstfilé och lår kommer snart att hamna i frysen.

Fällde en tår över fina Hysterix, men han har varit högsta tuppen i några år nu, och det behövs bytas tuppar i hönsgården för att minimera risken med inavel. Vi försökte hitta ett nytt hem till honom men tuppar finns det gott om så här års så det gick tyvärr inte.

Kvar i hönshuset finns den vite tuppen Bengt, som nu är högsta tuppen, tillsammans med sex ungtuppar och en tuppkyckling. Så fler ungtuppar kommer att behövas nackas, men först skall de få växa till sig lite. Bengt får vara kvar då han är den ende vuxne tuppen och för att han är vit.

Av sommarens 23 kycklingar blev 12 stycken hönor. Sedan tidigare hade vi 12 hönor så i sommar fördubblade vi hönflocken. Vi planerar för att ha runt 25-30 hönor och tre till fem tuppar och där är vi nu nästan.

6 kommentarer:

  1. Snart dags för tuppslakt här också, de börjar på att gruffa lite med varandra nu.

    SvaraRadera
  2. Här pågår samma procedur, inklusive kalkonslakt. Igår skedde nackningen och idag blir det till att stycka upp djuren. Lite pyssel är det allt med att fylla frysen.

    Ha en go söndag!

    SvaraRadera
  3. Alltså, jag skulle vilja ha hönor, men jag fixar inte den där biten...

    SvaraRadera
  4. Malin: Japp....de bråkar med varandra och jagar livet ur de små hönorna. Även om det kändes tråkigt att nacka Hysterix så känns det bra att det finns färre tuppar i hönshuset nu. Blir lite trött på deras ungtuppbeteende...

    Bondjänta: Jo, det blir en del pill, men visst är det fint med egenproducerat kött :-)

    Fru Purjo: Trodde innan vi skaffade hönsen att att det skulle vara långt mycket jobbigare att nacka tupparna, men det har inte känts så farligt. Framför allt för att det helt enkelt känns så himla bra att veta att jag äter kött som kommer från djur som har haft ett bra liv och värdigt liv. Nu har det istället blivit så att jag har svårt att äta djur som kommer från "köttfabriker" så som gris och höns. Så jag äter allt mindre kött....

    SvaraRadera
  5. Det där me tuppar ja..
    Jag vet inte hur jag ska göra..
    Jag har ju 4 tuppar och 17 vuxna hönor..(tror jag=
    Sen 3 tonåringar
    Blödig som jag är så kan jag inte nacka varken Märsta eller Fredde..
    Måste skaffa fler hönor kanske..?
    mvh
    majsan

    SvaraRadera
  6. Majsan: Har läst att det behöver vara minst 3-5 hönor per tupp för att inte hönorna skall få för mycket uppvaktning.

    Det känns inge roligt att nacka de äldre
    tupparna som man lärt känna. Det går helt klart lättare med ungtupparna, för dem är jag intställd på att de skall bli mat.

    SvaraRadera