söndag 7 november 2010

En heldag i hönshuset...


Det blev nästan en heldag i hönshuset idag. På programmet stod storstädning, spana in tuppen Bengt, som fånade runt nu när han insett att Hysterix är borta, och så har jag snickrat ihop en hylla/bänk för att ställa vatten- och foderautomat på. Jag tycker det är väldans roligt att snickra....inte för att det är någon större finness på det jag åstadkommer men det är sköj att såga och skruva  :-)

Hyllan blev till för att det skall gå att få plats med två vattenautomater, vilket behövs nu efter sommarens tillökning i hönshset. Och anledningen till att vattenautomaten inte står på golvet är för att de spralar vattenskålen full med spån och skit på nolltid. Vattnet behöver helt enkelt komma upp lite. Samma sak gäller för foderskålarna.

Bänken gör även att det blir mer golvyta för de små liven att sprätta runt på, vilket kan behövas i vinter när de inte är ute lika mycket. Under bänken hade jag tänkt ställa en trälåda som skall fyllas med sand....så hönapönorna kan sandbada och hålla sig snygga hela vintern.

Tidigare har vi haft en låg plastbalja men den har de snabbt tömt på sand och fyllt med spån i stället. Under sommaren har de hela utegården för sandbad men nu när marken är frusen är det bara de tuffaste hönsen som klarar av att sandbada...inget för små näpna Hedemorahöns  ;-)


Hönsen var först skeptiska till nybygget men efter att jag petat upp ett par av hönorna så verkade de övriga inse att det faktiskt gick att hoppa upp på den. Sen fanns ju vattenautometan på hyllan....det bidrog också till att de tog mod till sig.

4 kommentarer:

  1. Vad fint det blev,det är så skönt när hönshuset är rent. Nästan som krispigt nytvättade lakan i sängen.

    SvaraRadera
  2. Åh smat, jag samlar på mig tips till mitt hönshus som jag jobbar på. Inflytt till våren.

    Vi har ganska liten golvyta så jag kanske snor hyllidén!

    SvaraRadera
  3. Holzdesign: Precis :-)

    Tove: Gör inte hyllan för djup eller för låg....så det lätt går att plocka ev ägg som de lagt under hyllan. Hyllan jag byggde är i djupaste laget misstänker jag ;-.)

    SvaraRadera