onsdag 17 november 2010

Lägga ägg....


Sommarens dunbollar är vuxna nu och går inte längre att skilja i storlek från hönshuset gamlingar. Nu finns det 23 hönor i olika svarta, grå, beiga och röda färger - 12 gamlingar och 11 "nya". Alla lika fina....såklart  :-)

Hedemorahönsen varierar en hel del i både färg och storlek och det gör även deras ägg, även om våra hönor vanligen lägger ljust bruna och halvstora ägg. Ett är då säkert...de allra minsta äggen lägger hönorna som just börjat lägga ägg. De är nästan löjligt små...

7 kommentarer:

  1. Just såna där "löjligt små" ägg brukar jag få billigt av min leverantör till jobbet. Goda är de! Men de riktigt färska små är jättesvåra att skala när de är kokta. Vitan sitter fast i skalet. Har du något tips??

    SvaraRadera
  2. Färska ägg måste kokas lite längre än köpe-äggen. Sedan spola i kallvatten ett bra tag. Jag spolar nog i fem-tio minuter innan de går att skala.

    SvaraRadera
  3. Vi hade dvärghöns hemma när jag var liten. De hade också löjligt små ägg.

    SvaraRadera
  4. Hahaha, övning ger färdighet, till sommaren kanske de värper ägg i strutsstorlek.

    SvaraRadera
  5. Tack Malin, ska koka dem/spola dem lite längre än jag brukar nästa gång.

    SvaraRadera