söndag 24 juli 2011

Recept på jordgubbssylt...sent omsider


Den här sommaren har jag saftat och syltat, syltat och saftat....mer än jag nånsin har gjort en sommar. Tidigare år har jag mest kokat äpplemos och övriga bär och frukter har jag fryst in för att ha till kakbak, smoothies mm.

Men då frysboxen fortfarande har påsar med styckfrysta vinbär och hallon medan hyllorna med sylt, saft och inläggningar gapar mer eller mindre tomma så var det ju lätt att räkna ut att bären behöver förädlas. Hyllorna i källarskafferiet skall fyllas än mer inför kommande vinter. Och det är vad jag har gjort de senaste månaderna...fyller förrådet med sylt och saft. Gött...

Tidigare i sommar har jag kokat jordgubbsylt och saft, flädersaft och rabarbersylt och kompott. Och nu är det vinbär som håller på att förädlas till sylt, gelé och saft och krusbär till marmelad. Recept kommer alt eftersom  :-)


Först ut att bli sylt var jordgubbar och rabarber...kanske inte så oväntat med tanke på att de är först på säsongen. Här hittar du recepten på rabarbersylt och rabarberkompott. Och här kommer receptet på jordgubbsylten....lite senaste laget kanske...  :-)

Jordgubbssylt
4 liter (ca 2 kg) jordgubbar
1,2 liter 8ca 1 kg) socker
½ tsk natriumbensoat
½ tsk kaliumsorbat
  • Rensa bären och ta bort dåliga och skadade bär. Varva bären med socker i en gryta eller stor kastrull. Låt bären stå och safta sig över natten.
  • Koka upp bärmassan långsamt på svag värme och låt den sakta koka i 10-20 minuter. Skaka grytan ett par gånger men rör inte i den så bären krossas.
  • Ta grytan från värmen och låt sylten vila ett par minuter. Skaka ihop skummet mot ena sidan och skumma väl.
  • Rör ut konserveringsmedlet i en kopp med lite av dem varma sylten och rör ner blandningen i grytan.
  • Häll upp sylten på varma, väl rengjorda burkar. Sylten skall fylla ända upp till kanten. Tillslut dem med skruvlock. Förvara svalt.


Kommentarer till receptet
Jag har hämtat receptet från Stora boken om safta och sylta, 1986, ICA bokförlag, och det blir en söt och god jordgubbsylt där bären är närmast hela. Men sylten blir även ganska lös...minst sagt.

Så andra gången jag gjorde efter receptet så lät jag en del av saften rinna av genom en sil innan jag slevade upp den färdiga sylten i burkar. Saften hällde jag i en flaska och så fick vi även lite jordgubbssaft på syltkoket.

Så behändigt  ;-)

1 kommentar:

  1. Jordgubbssylt utan pektin blir ganska lös. Men det är perfekt när man saftar i saftmaja, då får man ju saftlösa urlakade bär som restprodukt.
    Jag gör sylten så som du beskriver men slevar upp de första burkarna med mycket bär och lagom mycket vätska. I den/de sista burkarna blir det då mest vätska och väldigt lite bär. Dem fyller jag bara till hälften. När jag sedan gör saft i saftmajan fyller jag upp de "lösa" burkarna med jordgubbsresterna som blir kvar uppe i saftmajan. Då blir även den sylten precis lagon tjock och man får nytta av restbären (som annars kan kännas lite urvattnade och smaklösa om man använder dem till något annat).

    SvaraRadera